عرفه؛ روزی برای اعتراف به گناهان و طلب بخشش

عرفه از جمله عیدهای عظیم و درخشان مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۹اسد) برابر است با نهمین روز از ماه «ذی الحجه» که به نام «عرفه» نامگذاری شده است.

هرچند که این روز به اسم عید نامیده نشده؛ اما روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و در عین حال دسترخوان جود و احسان خداوند برای بندگانش گسترانیده شده است.

در روز عرفه، شیطان خوار و حقیرتر و رانده تر، و در خشمناک ترین اوقات خواهد بود.

در این روز حجاج در سرزمینی به نام «عرفات» به زیر آسمان می روند و نزد خداوند به گناهان و اعمال ناخوشایند خود اعتراف و اقرار می کنند تا سعادتمند گردند، به ثواب عرفات و گناهانشان آمرزیده گردد.

سرزمین عرفات

در فاصله حدود ۲۱ کیلومتری شهر مکّه، سرزمین مقدّسی است با پیشینه تاریخی دیرینه که نامش عرفات است.

حاجیان پس از پوشیدن لباس احرام، برای انجام حج تمتع، راهی آنجا شده و از ظهر روز نهم ذیحجه تا غروب آفتاب، در این سرزمین وقوف می کنند و به دعا و نیایش می پردازند تا خدای رحمان، به آنها رحمت آورده بار دیگر اجازه ورود به حرم را به آنان عطا نماید.

عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه در آنجا توقف می کنند و به دعا و نیایش می پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز می گردند و وجه تسمیه آنرا چنین گفته اند که جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

گفته می شود که سبب نامگذاری این منطقه به نام «عرفات»، آن است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد.

در صحرای عرفات، جبرئیل، پیک وحی الهی، مناسک حج را به حضرت ابراهیم (ع) نیز آموخت و حضرت ابراهیم (ع) در برابر او می فرمود: عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم، شناختم).

همچنین دامنه کوه عرفات در زمان صدر اسلام محل درس صحرایی پیامبر اسلام (ص) بود و بنا به گفته مفسرین، آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیامبر (ص) نازل شد و پیامبر این سوره را که از جامع ترین سوره های قرآن است و دارای میثاق و پیمانهای متعدد با ملل یهود، مسیحی و مسلمان و علمای آنها می باشد، و قوانین و احکام کلی اسلام را در بر دارد، به مردم و شاگردانش تعلیم فرمود.

روزه گرفتن در روز عرفه یکی از موارد مهمی است که به مسلمانان توصیه و تاکید شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *