السیسی ؛ قهرمان جدید در مصر ؟

خبرگزاری خاورمیانه – میز تحولات منطقه و جهام اسلام 

جنرال “عبدالفتاح سعید حسین خلیل السیسی” در ۱۹ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی در قاهره به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۷ میلادی به کارشناسی علوم نظامی و در سال ۱۹۸۷ میلادی به کارشناسی ارشد این رشته از دانشکده فرماندهی و ستاد دست یافت. در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز وارد دانشکده فرماندهی و ستاد بریتانیا شد تا از آنجا نیز به فوق لیسانس علوم نظامی دست یابد. وی در سال ۲۰۰۳ میلادی به دانشکده عالی نظامی ناصریه و در سال ۲۰۰۶ میلادی به دانشکده عالی نظامی آمریکا راه یافت تا از سهمیه بورس این دو دانشکده استفاده کند.

السیسی که دارای سه پسر و یک دختر است پست های نظامی مختلفی از جمله سمت های فرماندهی را برعهده داشته است. وی رئیس شاخه اطلاعات و امنیت دبیرخانه وزارت دفاع ، فرمانده گردان پیاده ، وابسته دفاعی در عربستان، فرمانده تیپ پیاده، رئیس ستاد منطقه نظامی شمال و فرمانده منطقه شمالی بوده است.

وی همچنین مدیر اداره اطلاعات و شناسایی نظامی و کوچکترین عضو شورای عالی نیروهای مسلح بوده است.

نسب خانوادگی السیسی:

بسیاری از رسانه ها بیان داشته اند که مادر عبد الفتاح السیسی “ملیکه تیتانی” است که در سال ۱۹۵۳ ازدواج کرده و در سال ۱۹۵۴ صاحب فرزند شده است. گفته شده است که این زن مغربی در سال ۱۹۵۸ به تابعیت مصری دست یافته است تا سیسی بتواند وارد دانشکده جنگ شود. برخی منابع خبری گفته اند که اجداد السیسی از یهودیان مغرب هستند.

گفته می شود “عوری صباغ” دایی وی در “صافی” مراکش به دنیا آمده و در مدرسه راهنمایی دار البیضاء به یادگیری صنعت معدن روی آورده و از دانشکده مدیریت عمومی فارغ التحصیل شده است. وی در مراکش زندگی کرده و عضو جنبش “درور” بوده است و در طی سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ در سازمان زیر زمینی (هاماجین) فعالیت داشته است.

برخی منابع از جمله” المرصد الاسلامی لمکافحه التضلیل الإعلام گفته اند که خانواده صباغ در سال ۱۹۵۱به حزب “ماپای” پیوسته اند و وی در سال ۱۹۵۹ عضو کمیته مرکزی آن شده است. گفته شده است صباغ از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ در بئر السبع به انجام آموزش های فنی و حرفه ای مشغول بوده است و از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸ به عنوان ناظر آموزش حرفه ای در وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشته است.

دیگر آنکه از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۱ به عنوان دبیر شورای کارگری در بئر السبع فعالیت داشته و در طی سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ عضو “کمیته تشکیلاتی” هستدروت بوده است.

شایان ذکر است که پایگاه های خبری افسران انقلاب و اخوان المسلمین گفته اند شیخ عباس حسن السیسی مؤلف کتاب ” تبلیغ تعالیم خداوندی عشق” که از شاگردان حسن البناء ( یکی از برجسته ترین رهبران اخوان المسلمین) است پسر عموی پدر السیسی است.

این در حالی است که روزنامه صهیونیستی هارتز از ژنرال عبد الفتاح السیسی به عنصر و قهرمان جدید اسرائیل در مصر یاد کرده است.

نشان ها ومدال‌ها

  1. نشان خدمت طولانی و الگوی نیک در سال۱۹۹۸
  2. نشان درجه دوخدمت نظامی در سال ۲۰۰۵
  3. نشان درجه یک خدمت نظامی
  4. نشان خدمت عالی در سال ۲۰۰۷
  5. نشان ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲

مواضع و دیدگاه‌های السیسی

به نظر می رسد عبد الفتاح السیسی از چهره های ملی گرایی است که بیش از اندازه نسبت به آمریکائیها برای حل مشکلات مصر خوشبین است. آنچه در زیر می آید نگرش السیسی درباره نقش ارتش است حال آنکه حوادث اخیر نشان می دهد که وی چندان در این مسیر حرکت نمی کند.

– ارتش نسبت به مسائل داخلی مصر کاملاً آگاه است ولی نقشی بی طرفانه خواهد داشت .

– فرماندهی کل نیروهای مسلح از زمان روی کار آمدن در آگست گذشته، بر عدم ورود در عرصه سیاست اصرار داشته و تنها به بالابردن توان نظامی و تقویت نیروی انسانی ارتش می اندیشد.

– کسانی که فکر می کنند ما نسبت به خطراتی که مصر را تهدید می کند بی تفاوت هستیم در اشتباهند چرا که ما در برابر درگیری هایی که کشور را با مشکل مواجه می سازد ساکت نخواهیم بود.

– نیروهای مسلح در دوره پیشین در درگیری های سیاسی وارد نشد اما در حال حاضر مسئولیت ملی و اخلاقی آن ایجاب می کند تا مسائل کشور را به طور دقیق رصد کند تا مصر به مشکلاتی چون فتنه مذهبی، جنگ داخلی و فروپاشی نهادهای دولتی مبتلا شود.

دلیل انتخاب السیسی از سوی مرسی

پس از آنکه محمد مرسی یک سال پیش فرماندهان بزرگسال ارتش مصر را کنار گذاشت و از میان نسل جدید نظامیان فردی را برای وزیر دفاع و فرماندهی کل نیروهای مسلح انتخاب کرد گمان می رفت ارتش در برابر اولین رئیس جمهور منتخب ملت سر تسلیم فرو آورد. اما این امر محقق نشد وعبد الفتاح سیسی، مرسی را کنار گذاشت.

این نسل بعد از سال ها تبعیت از نسل بزرگتر همچون ژنرال حسن طنطاوی ۷۸ ساله که به مدت ۲۰ سال وزیر دفاع بود خسته شده بودند.

درطول ۶۰ سال گذشته حاکمانی که به قدرت رسیده ارتشی بوده اند و در طی دوره ۶ ماهه بعد از برکناری مبارک که با ناآرامی همراه بوده است، ارتش زمام امور را برعهده داشته است.

مصریها خواهان عدم دخالت نظامیها در امور سیاسی بوده اند از همین رو سیسی در اوایل روی کارآمدن مرسی بارها اعلام کرد که ارتش به منظور پرهیز از ایجاد آشوب ودسته بندیهای سیاسی، وارد سیاسیت نخواهد شد. زمانی هم که در نوامبر گذشته در پی صدور بیانیه جدید قانون اساسی توسط مرسی بین هوادارن وی و مخالفانش درگیری روی داد، السیسی اعلام کرد که ارتش از مردم ودولت حمایت می کند.

السیسی در مقام مقایسه با فرماندهان مسن ارتش از سن کمتری برخوردار بود. علاوه بر این، دو ویژگی وی باعث شد تا مرسی که در نسل جدید ارتش به دنبال نیروی مناسب برای تصدی وزارت دفاع بود وی را انتخاب نماید. نخست آنکه وی در ظاهر به آداب مسلمانی پایبند است و دیگر آنکه به دلیل حضور دو ساله خود در دانشکده ‌نظامی آمریکا (در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶) رابطه خوبی با آمریکائیها داشت. از این گذشته آمریکائیها سالانه ۱.۳ ملیارد دلار به مصر کمک نظامی می کنند.

 

شخصیت السیسی

استیوگراس کلنل بازنشسته ارتش آمریکا که مسئولیت آموزش السیسی در دانشکده رویترز را برعهده داشته است از وی به دانشجویی مسلمان و مصمم یاد می کند که نسبت به آینده مصر دغدغه داشته و دید خوبی نسبت به ایالات متحده دارد.

روبرت سبرنجبورج کارشناس تحصیلات تکمیلی دانشکده جنگ در مونتیری واقع در ایالت کالیفرنیا می گوید: سعی شد سیسی به گونه ای آموزش ببیند که بتواند به یک فرمانده عالیرتبه تبدیل شود.

وی می افزاید با اینکه السیسی در دوران آموزش نشان می داد که دارای گرایشهای اسلامی است اما در بین همکارانش در ارتش آمریکا از وجهه خوبی برخورداربود.

این فرد با استشهاد به نوشته‌های السیسی در دوران حضور خود در آمریکا می گوید: السیسی در امور سیاسی و امنیتی به اندیشه اسلامی توجه داشته است.(۷)

به گفته وی مسلمان بودن السیسی بدین معناست که وی معتقد است اسلام درای نقشی مهم در سیاست امنیت ملی است. وی می‌افزاید: السیسی از طرفی با عینک اسلامی به جهان نگاه می کند و از طرفی با اسلامی که اخوان المسلمین داعیه آن هستند مخالف است!

نکته دیگر در خصوص شخصیت عبدالفتاح السیسی اینکه عده ای بدون در نظر گرفتن سر سپردگی وی به ایالات متحده وی را شبیه جمال عبد الناصر مخالف آمریکائیها و از طرفداران بلوک شرق می دانند.

وی با بیان اینکه هر دو چهره ای نظامی بودند که در راستای صیانت از شرافت مصر و دفاع از حاکمیت ملی حرکت می کردند و از مردم و نه حاکمان حمایت می کردند، می گوید سناریوی ۳۰ ژوئن به مثابه همان انقلاب ۲۳ جولای ۱۹۵۲است که پدرم به همراه گروهی از افسران آزادیخواه بر علیه نظام فاسد حاکم به پا خواستند. وی با بیان اینکه امروز عبدالفتاح السیسی همان کار را انجام می دهد از اخوان المسلمین انتقاد و آنها را به تعامل با بیگانگان برای دستیابی به قدرت متهم کرد.

نقش آمریکا و السیسی در برکناری مرسی

 

براساس نظرسنجی مؤسسه زغبی میزان اعتماد به ارتش ۹۴ درصد بوده است. در این میان ۶۰ درصد غیر اسلامگراها با بازگشت موقت ارتش به اداره امور کشور موافق بوده اند و تمام اسلامگراها با بازگشت ارتش مخالف بوده اند.

گزارش‌های مطبوعات آمریکا حاکی از آن است که آمریکا از قبل در تدارک انجام کودتا در مصر بوده اند.

در آگوست سال گذشته زمانی که مرسی فرماندهان ارتش را کنار گذاشت فارین پالیسی نوشت فرماندهان جدید در صورتی که از اقدامات مرسی احساس خطر کنند وی را با چالش مواجه خواهند ساخت. در حال حاضر در روابط ارتش با مصر چالش به وجود آمده است و با یکدیگر درگیر هستند. این مجله در فوریه ۲۰۱۳ نوشت مرسی کشور مصر را به آشوب کشیده است و به همین خاطر حتماً ارتش وارد صحنه خواهد شد. این بار ورود ارتش به مانند دوران مبارک نیست. به این معنا که از طرفی با اخوان المسلمین تعامل دارد و از طرف دیگر برای حفظ موجودیت خود تلاش می کند. بزودی اخوان المسلمین برای کنار گذاشتان رقبای سیاسی خود وارد عمل خواهد شد و حمام خون در مصر به راه خواهد افتاد.

این مجله در همین ماه می گوید واشنگتن تنها به کنار رفتن اخوان المسلمین در قالب یک انتخابات آزاد فکر می کند. تعامل اوباما با مرسی تنها از این روست که وی را رئیس جمهوری می داند که در یک فرایند دموکراتیک بر سرکار آمده است و این به معنای مقبولیت وی نیست.

آمریکا قبل از ۳۰ ژوئن سعی داشته است تنش سیاسی به وجود آمده در مصر را مدیریت کند. در آن زمان با به خیابان آمدن حامیان و مخالفان مرسی ایالات متحده فکر کرد که ممکن است اوضاع امنیتی از کنترل آن خارج شود از همین رو با تشکیل ” گروه مدیریت بحران مصر” عملاً وارد صحنه شد. مأموریت این گروه ارائه پیشنهادات و راهکار به دولت آمریکا در چنین شرایطی بود.

درهمین راستا دفاتر شورای امنیت ملی آمریکا به منظور استماع آراء کارشناسان حوزه مصر جلساتی را تشکیل داد و وزیر دفاع و گروهی بزرگ متشکل از وزاری امور خارجه ، فرماندهان عالی رتبه پنتاگون و نمایندگان نهادهای اطلاعاتی مختلف به سرعت راهی کاخ سفید شدند.

بعد از برگزاری نشست‌های پیاپی تا قبل از یکم جولای و در پی صدور بیانیه وزارت دفاع مصر مبنی بر اعطای مهلت ۲۴ ساعته به مرسی برای توافق با گروه های سیاسی، آمریکائیها بدین نتیجه رسیدند که دستیابی به توافق بخصوص بعد از آنکه مرسی اعلام کرد از حق شرعی خود دفاع خواهد کرد ناممکن شده است و چاره ای جز دخالت ارتش نیست.

دلایل اتخاذ این رویکرد آمریکائیها به شرح زیر است:

۱- شکل گیری کودتای نظامی بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا در سال ۱۹۶۱ به معنای پایان کمک ها به مصر و هر دولتی است که در آن ارتش رئیس جمهور منتخب مردم را کنار می گذارد.

۲- ضرورت عدم مدیریت مرحله انتقالی توسط نیروهای مسلح و لزوم وجود چهره‌های مردمی دارای صلاحیت

۳- عدم روی آوردن به اقدامات خشونت آمیز در مقام مقابله با رهبران برجسته اخوان المسلمین و دیگر قدرت‌های اسلامگرا

مایکل وحید حنا از مؤسسه سینچری فاوندیشن نیویورک معتقد است بازگشت جنجالی ارتش به حیات سیاسی قطعیت نداشت و شخص السیسی – از نیروهای اقلیت تندرو در ارتش- تمایلی به ورود به عرصه سیاسی نداشته اند.

برخی منابع ارتش مصر بر این باورند که نطقه آغاز تحولات تلاش محمد مرسی برای دخالت در سوریه واستقبال از برنامه “جهاد” در این کشور بود امری که نگرانی ارتش را در پی داشت.

روزنامه وال استریت ژورنال چندی پیش از انجام مکالمات تلفنی بین عبدالفتاح السیسی و چاک هیگل وزیر دفاع امریکا پرده برداشت. بنا به گفته این روزنامه ، هیگل و عبدالفتاح السیسی به بیان مسائلی بیش از رابطه نظامی بین دو کشور پرداخته اند.

این روزنامه به نقل از مسئولان آمریکایی می گوید: هیگل قبل از تماس با السیسی با یک تیم کارشناسی رایزنی داشته است.

به گفته این روزنامه بعد از عزل مرسی هیگل و السیسی در پنجم جولای بیش از دو ساعت درباره اختیارات السیسی در حکومت موقت و نظر آمریکا درباره آزادی برخی از رهبران بازداشت شده اخوان المسلمین با یکدیگر صحبت کرده اند.

روزنامه مذکور در خصوص دیدار السیسی با هیگل در ۲۴ آوریل گذشته در قاهره می گوید: السیسی که در این دیدار بدون نیاز به مترجم به زبان انگلیسی سخن می گفت به هیگل گفته است که نحوه تعامل کلامی آمریکائیها را دوست دارد. این روزنامه در ادامه می‌گوید عبدالفتاح السیسی که در این دیدار هیگل بر ارتباط هر چه بیشتر آمریکا با وی تأکید کرد بیش از ۳۰ سال است که با نیروی نظامی آمریکا در ارتباط است و این ارتباط به سال ۱۹۸۱ میلادی برمی گردد که وی برای آموزش های نظامی به ایالت آتلانتا رفت.

السیسی در حال حاضر بسیار تلاش دارد از نفوذ آمریکائیها برای بازگرداندن آرامش به مصر استفاده کند و از پتانسیل آنها برای خارج ساختن حامیان محمد مرسی و اخوان المسلمین از میدان رابعه العدویه استفاده کند . امری که تاکنون محقق نشده است.

آمریکائیها از السیسی می خواهند از خشونت استفاده نکند و در فرایند سیاسی جدید از حضور اخوانیها نیز استفاده شود.

گفت‌وگوی السیسی با مقامات آمریکایی در شرایطی صورت می گیرد که وی چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست به شدت از عدم همراهی آمریکائیها برای اعمال فشار بر اخوان المسلمین انتقاد کرد.

وی بیان داشت که مصر در آستانه جنگ داخلی قرار دارد و مصری ها عدم همکاری آمریکایی‌ها را فراموش نخواهند کرد. در پاسخ وی هیگل از اقدامات خشونت آمیز در مصر انتقاد کرده و از وی خواسته است با انجام اقدامات سیاسی در جهت رفع تنش اقدام کند.(۱۲)

انتقاد السیسی از آمریکا با استقبال برخی چهرهای سیاسی از جمله ثروت الخرباوی از رهبران پیشین اخوان مواجه شده است. وی می گوید درخواست السیسی از اوباما برای اعمال فشار بر اخوان المسلمین به منظور حل بحران کنونی مصر حاکی از آن است که اخوانی ها مزدور آمریکا بوده و رهبر این گروه در مصر مشاور اوباما در خاورمیانه است!

اخیراً زمزمه هایی به گوش می رسد که السیسی قصد دارد از ارتش استعفا دهد و خود را برای انتخابات آماده کند اما خود وی این موضوع را رد کرده است و بیان داشته است که در انتخابات شرکت نمی کند.

تقسیم مصر

برخی از سیاستمداران و پژوهشگران بر این باورند که ایالات متحده و هم پیمانان آن توانستند با حمایت عبدالفتاح السیسی، ارتش و گروه های اسلامی را با یکدیگر درگیر سازند تا زمینه را برای تقسیم مصر فراهم کنند. این افراد معتقدند آمریکا سعی دارد از توان عبدالفتاح السیسی به مانند سوهارتو دیکتاتور اندونزی برای این هدف خود استفاده کند.

روزنامه الأهرام در شماره ۱۱ خود در فوریه ۲۰۱۲ آورده است که: تحقیقات قضایی درباره تأمین مالی نهادهای آمریکایی در مصر حاکی از آن است که این نهادها در پی انجام طرح تقسیم مصر هستند. یک منبع قضایی به “الأهرام” گفته است که نقشه های به دست آمده در نهادهای خارجی نشان می دهد که جدا کردن “حلایب و شلاتین” از مصر در دستورکار این نهادها قرار دارد. این نقشه ها همچنین نشان می دهد که مصر باید به چهار اقلیم: قناه، صعید مصر، قاهره بزرگ و دلتا تقسیم شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط دستگاه اطلاعات عمومی، این نقشه ها به مانند همان نقشه هایی است که مقامات سودان در داخل مقر مرکز الجمهوری در خارطوم به دست آوردند و بر اساس آن تقسیم سودان به دو دولت مورد توجه واقع شده بود.

عبد الرحمن احمد عثمان رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات آفریقا در سودان در تبیین دیدگاه خود درباره آینده جهان عرب میگوید: حوادث به وجود آمده در جهان عرب، جزئی از سناریوی تقسیم این کشورهاست و مصر از این موضوع مستثنی نیست. وی می گوید طرح تقسیم کشورهای عربی در کتاب های غربی ها از آن سخن به میان آمده است لیکن این کشورها از درک اهداف موجود در پشت این بحران سازی ها عاجزند.

” دولت سویلم” شهروند مصری که دارای تابعیت آمریکایی است و در یک مرکز آمریکایی “مؤسسه بین المللی الجمهوری” فعالیت داشته است می گوید: این مرکز طرح هایی برای تقسیم مصر در دستورکار داشته و قرار بوده این طرح ها تا سال ۲۰۱۵ به اجرا در آید. وی در ادامه می گوید دستگاه امنیتی مصر را از این موضوع مطلع ساخته است و آنها با ورود به این مرکز اسناد موجود در آن را مصادره کرده اند.

عبدالفتاح السیسی وارد بازی آمریکا شده و گام به گام با طرح های این کشور در مصر همراهی می کند. او به راستی قهرمان جدید اسرائیل در مصر است.

منابع و مآخذ:

http://www.mashreghnews.ir/

http://www.gololy.com

http://www.almasrawia4ever.com/vb/showthread.php?p=2935

http://www.elwatandz.com/watanarabi/9199.html

http://new.elfagr.org

http://elaph.com/Web/news/2013/7/

http://www.alrsaal.com/19238.html

http://www.assabeel.net-

http://alahale.net/article/11824

http://www.almadapaper.net/ar/news/447265

توقعات بترشیح عبد الفتاح السیسی نفسه لانتخابات رئاسه الجمهوریه.. وهجمات ضد البرادعی

http://tahrirnews.com

http://elgornal.net

http://alahale.net/article/11824

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *