آیت‌الله محسنی (ره)؛ معلم افغانستان

اولین سالیاد رحلت آیت الله محسنی (ره)

یک سال پیش در چنین روزی (۱۴اسد)، عالم برجسته دین، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، معلم افغانستان و فردی برجسته در تاریخ کشور، دنیای فانی را لبیک گفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۱۴اسد) برابر است با اولین سالیاد رحلت حضرت آیت الله محسنی (ره).

مرحوم آیت‌الله محمد آصف محسنی (ره) فرزند محمد میرزا محسنی در شب جمعه، پنجم ثور سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در یک خانواده مذهبی و مؤمن در شهر قندهار به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی و متعارف در زمان خود را در زادگاهش به اتمام رساند و در سال ۱۹۴۹ میلادی، با پدر بزرگوارش به پاکستان رفت.

ایشان عشق و علاقه شدید به تحصیل علوم دینی داشت و به همین خاطر به تحصیل در حوزه علمیه پرداخت و پس از آموختن ادبیات عربی و منطق، در سال ۱۳۳۲ رهسپار بزرگترین حوزه علمیه تشیع در نجف اشرف گردید و در مدت دو سال و نیم، دروس سطح را به پایان رساند.

آیت الله محسنی (ره)؛ سپس به تحصیل در دوره خارج فقه و اصول پرداخت و نزد آیات عظام «سید محسن حکیم»، «شیخ حسین حلی»، «سید عبدالاعلی سبزواری» و «سید ابوالقاسم خوئی» به شاگردی پرداخت.

وی پس از دوازده سال تحصیل در نجف به زادگاهش قندهار بازگشت و حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را تأسیس کرد.

مرحوم آیت الله محسنی (ره) با سفر به ایران، با جمعی از روحانیون افغانستان مقیم حوزه علمیه قم، «حزب حرکت اسلامی ‌‌افغانستان» را تأسیس نمود.

پس از پیروزی بر شوروی و در زمان حاکمیت اولین دولت مجاهدین در کابل، وی سخنگوی شورای رهبری دولت اسلامی ‌‌افغانستان بود؛ اما پس از وقوع جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مجاهدین، کابل را ترک نموده و مدتی مقیم شهر اسلام‌آباد پاکستان شد.

در سال ۱۳۷۶ پاکستان را ترک کرده و مقیم شهر قم شد و در این شهر به تدریس خارج فقه، علم کلام و علم رجال پرداخت.

بعد از سقوط حکومت طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و عضویت لویه جرگه را پذیرفت.

تثبیت نظام جمهوری اسلامی در افغانستان، رسمیت مذهب تشیع، تأسیس تلویزیون تمدن و ساخت مجتمع بزرگ علمی ‌‌فرهنگی و حوزه علمیه خاتم‌النبیین (ص) از دستاوردهای بی نظیر آیت الله محسنی (ره) در افغانستان بود.

ایشان در کنار فعالیت های حوزوی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و از اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز بود.

آیت‌ الله محسنی (ره) در کنار تدریس و تدوین آثار گرانبها، لحظه‌ ای از وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور غافل نبود و در جهت تقریب مذاهب و جمع کردن مردم افغانستان در محور واحد و رفع اختلافات ناشی از جهالت گام‌ های بلندی برداشت.

وی شورای اخوت اسلامی را بنیانگذاری کرد تا به اختلافات برخاسته از جهالت پایان داده و میزان مشترکات میان دو مذهب بزرگ اسلامی (جعفری و حنفی) را روشن کند.

از آیت الله محسنی (ره)، ۴۴۰ عنوان کتاب فارسی و عربی در ۵۵ جلد، به جا مانده و در کنار آن، در موضوعاتی مانند قرآن و تفسیر، حدیث، اخلاق، عقاید و معارف، فلسفه، رجال، اجتماعی، سیاسی، عمومی، اثرات صوتی و تصویری فراوانی نشر شده است.

آیت ‌الله محسنی (ره)، شامگاه روز دوشنبه (۱۴اسد ۱۳۹۸) در سن ۸۵ سالگی در کابل درگذشت.

پیکر ایشان نیز در مجتمع علمی ‌‌فرهنگی و حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) به خاک سپرده شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *