پوتین ، اوباما را در مورد سوریه و اسنودن شکست داد

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه

پس از گمانه زنی های بسیار، عاقبت رئیس جمهور امریکا از تصمیم قطعی خود برای سفر به روسیه خبر داد. با وجود چالش های بسیار در زمینه روابط میان واشنگتن و مسکو، گروهی بر این نظرند بودند که “باراک اوباما” از شرکت در نشست امسال گروه جی هشت که در مسکو برگزار می شود، امتناع خواهد کرد.

فراز و نشیب روابط دو کشور به سال ها قبل باز می گردد که اوج آن را می توان در دوران جنگ سرد دانست. اما تازه ترین تنش به مسئله افشاگری “ادوارد اسنودن” باز می گردد. وی که با افشای اسناد جاسوسی و نظارتی محرمانه دولت امریکا از شهروندان، جنجال فراوانی در دنیا به پا کرد، در ابتدا از این کشور به هنگ کنگ گریخت و از آن جا به مسکو رفت. در بدو ورود او به مسکو، اوباما درخواست استرداد وی را به “پوتین” تحویل داد اما این امر با عدم پذیرش رئیس جمهور روسیه مواجه شد. همین موضوع، نخستین بارقه تنش را ایجاد نمود.

پوتین درخواست اوباما برای استرداد اسنودن ، رد کرد

اسنودن مدت مدیدی در سالن ترانزیت فرودگاه بین المللی مسکو مستقر بود و از آن جا برای کشورهای مختلف که اغلب در امریکای لاتین بودند، درخواست پناهندگی ارسال کرد. این امر از سوی برخی کشوها همچون ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه مورد پذیرش قرار گرفت، ولی در آخر این مسکو بود که پناهندگی موقت را به اسنودن اعطا نمود. بدین ترتیب زمینه را برای ورود آقای افشاگر به خاک روسیه فراهم ساخت.

همین تصمیم دولت پوتین موجب شد اوباما ابراز ناامیدی نماید و موجب بازنگری در تصمیم کاخ سفید برای سفر به مسکو شود. در نهایت اعلام شد رئیس جمهور امریکا برای شرکت در نشست ماه سپتامبر، به سن پترزبورگ می رود چرا که برای دولتش اهمیت دارد در میان قدرت های اقتصادی برتر جهان حضور داشته باشد.

پوتین ، در اخرین پیام اعلام کرد که حمایتش از بشار اسد ادامه خوداهد داشت

بحران و جنگ داخلی سوریه، عامل دیگر اختلاف نظر میان مقامات کرملین و کاخ سفید است. امریکا بارها موضع گیری مقامات روس را در قبال این بحران، مورد انتقاد قرار داده و از سوی دیگر، یاران پوتین نیز دخالت های نظامی و کمک های همه جانبه ایالات متحده را به شورشیان مستقر در سوریه، مناسب ندانسته اند.

احتمال می رود با توجه به مقدمه ای که ذکر شد، باراک اوباما سفر خود را تنها به شرکت در نشست محدود نماید و برنامه ای برای دیدارهای جداگانه با رهبران و مقامات ارشد روسیه نداشته باشد. با توجه به مسائل و بحران های اقتصادی پیش رو، شرکت در نشست های اقتصادی و ادامه همکاری با شرکای تجاری، برای واشنگتن حیاتی است. به همین منظور اوباما تصمیم گرفت غرور شکسته ناشی از نادیده گرفتن درخواست خود را فدای مصالح اقتصادی و مالی نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *