پافشاری آمریکا برای حضور در سوریه بخاطر دستیابی به منابع نفتی است

یک تحلیلگر مسایل ژئوپلیتیک حضور آمریکا در سوریه بخاطر تسلط نفت این کشور کنترل خطوط انتقال انرژی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فیل باتلر، تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک در گفتگو با اسپوتنیک تاکید کرد:عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه می تواند معادلات آمریکا را بر هم بزند.

وی گفت: حضور آمریکا در سوریه بدون هرگونه درخواست رسمی دولت این کشور نقض آشکار قوانین بین المللی است. من یقین دارم تمام طرف های درگیر در جنگ سوریه می دانند حضور واشنگتن چه پیامی دارد. آمریکا از ابتدا با به چالش کشیدن سوریه، روسیه یا هر کشور دیگری به دنبال تسلط بر منابع انرژی بوده است و اگر کشورها به این خواسته تن ندهند باید هزینه درگیر شدن در جنگ های نیابتی را بپردازند. ادامه حضور آمریکا به خاطر مسائلی چون منابع نفت خام در شرق سوریه، خطوط لوله انتقال انرژی و دیگر مسائلی است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به خوبی با آنها آشناست.

باتلر در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا به دنبال برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و تحت فشار قرار دادن ایران است گفت: من عادت ندارم به سوال های سخت جواب های کوتاه بدهم ولی در این مورد جواب بسیار ساده است و آن هم مسئله اسرائیل است.

وی در ادامه گفت: حضور آمریکا در سوریه بیش از حد ضعیف و ناچیز است و به همین علت است که این کشور تنها می تواند با تقویت گروه های مخالف به حضور خود در سوریه ادامه دهد. برخی تحلیلگران حتی عملیات نظامی شاخه زیتون ترکیه را واکنشی به تلاش های آمریکا به منظور تقویت مخالفان سوری و در نتیجه درهم شکستن پایه های استقلال و یکپارچگی سوریه و امنیت ملی ترکیه می دانند. که البته این امر باز در راستای کنترل بیشتر بر منابع انرژی و تقویت جایگاه اسرائیل در برابر بازیگران منطقه ای است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *