عفو بین الملل: آمریکا در قتل عام یمنی ها با عربستان شریک است

 635688440797930225سازمان عفو بین الملل در جدیدترین گزارش خود درباره یمن بار دیگر درباره استفاده عربستان از سلاح های ممنوعه آمریکایی علیه غیرنظامیان این کشور هشدار داد و واشنگتن را در این جنایات شریک دانست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،این نهاد بین المللی در گزارشی که با عنوان ‘قتل عام عربستان سعودی در یمن’ بر روی وب سایت خود منتشر کرد، درباره وخامت اوضاع انسانی در یمن از زمان آغاز تجاوز عربستان به این کشور در ششم ماه حمل سال جاری هشدار داد و یادآور شد که ۸۰ درصد جمعیت این کشور فقیر عربی نیازمند کمک های فوری هستند.

دوناتلا روورا، عضو ارشد این موسسه در گزارش خود اضافه کرد که حملات هوایی عربستان عمدتا غیرنظامیان را در یمن هدف قرار داده است و صدها نفر در حالی که خواب یا سرگرم کارهای روزانه خود بودند در این حملات کشته شدند و عده زیادی هم در پناهگاه ها هدف این حملات قرار گرفته و قتل عام شدند.

عفو بین الملل تصریح کرد که آمریکا هم در این میان با تامین سلاح و مهمات عربستان در این قتل عام شریک است.

بر اساس این گزارش، ماین های عربستان غالبا بر مناطق غیرنظامی ریخته می شود و به اوضاع اسف بار انسانی در یمن دامن می زنند. نویسنده در ادامه با اشاره به یکی از مشاهدات خود درباره یکی از اهداف حملات عربستان که محل سکونت خانواده ای فقیر از جمله چند کودک بود نوشت: با وجود آن که هیچ گونه نشانه ای دال بر نظامی بودن این مکان وجود نداشت اما آن جا هم با ماین های MK80 ساخت آمریکا هدف قرار گرفت.

وی همچنین تاکید می کند که این تنها نمونه ماین آمریکایی بکار رفته برای کشتار غیرنظامیان یمنی نیست. در یکی دیگر از حملات مسجدی هدف قرار گرفت که نمازگزاران در حال نیایش و مناجات با خدا بودند. یکی از دو ماینی که این مسجد را هدف قرار داد منفجر نشده بود، به همین دلیل به راحتی می شد نوع MK82 و آمریکایی بودن آن را مشاهده کرد.

عفو بین الملل افزود: پنج ماه از آغاز این حملات می گذرد و غیرنظامیان بی گناه هر روزه قتل عام می شوند و همین مساله نگرانی درباره بی توجهی به جان غیرنظامیان و اصول اولیه قوانین بشری بین المللی را افزایش می دهد. حملات عربستان با علم کامل به این که غیرنظامیان هدف قرار می گیرند، انجام می شود و همین مصداق جنایت جنگی است.

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند آمریکا رسما جزء ائتلاف عربستان نیست اما با تامین سوخت ماین افکن ها و ارائه اطلاعات به این حملات هوایی کمک می کند. به همین دلیل آمریکا نیز در قتل غیرنظامیان در نتیجه این حملات غیرقانونی، شریک است.

واشنگتن همچنین یکی از تامین کنندگان تجهیزات نظامی عربستان و دیگر اعضای این ائتلاف است. صرف نظر از این که این سلاح ها قبل یا بعد از آغاز حمله هوایی ائتلاف عربستان به یمن در اختیار آن ها قرار گرفته یا خیر، کشورهای تامین کننده مسوولیت دارند اطمینان حاصل کنند که این سلاح ها در نقض قوانین بین المللی استفاده نمی شوند.

نویسنده این گزارش بار دیگر با اشاره به خطر ماین های خوشه ای در بلند مدت یادآور شد: میراث مسموم سلاح های آمریکایی تا سالهای سال یمن را درگیر خواهد کرد.

بر اساس اعلام این نهاد بین المللی، کنوانسیونی بین المللی در سال ۲۰۰۸ استفاده از ماین های خوشه ای را ممنوع کرد، اما آمریکا در دهه ۹۰ میلادی این ماین ها را به عربستان فروخته بود؛ ماین هایی که نمونه های آن در مزارع نزدیک صعده مشاهده شده است.

هریک از این ماین های خوشه شامل حداکثر ۲۰۰ ماین کوچک است که در منطقه ای وسیع پخش می شوند. بسیاری از این ماین ها معمولا عمل نمی کنند و به میراث مرگبار این جنگ برای سال های آینده تبدیل می شوند.

این گزارش با اشاره به اظهارات سخنگوی ائتلاف ضد یمن تحت سرکردگی عربستان، مبنی بر این که کل شهر صعده هدف نظامی شناخته می شود، آن را نقض قوانین بشری بین المللی دانست و تاکید کرد که قوانین بین المللی قطعا و به وضوح در صعده و روستاهای اطراف آن نقض شده است.

عربستان و هم پیمانانش به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی یمن به قدرت، حملات هوایی و محاصره همه جانبه این کشور را آغاز کردند و طی این مدت جنایات فجیعی را علیه غیرنظامیان یمنی مرتکب شدند.

Author

About Author