جان‌کری در چهارسال ماموریت‌اش ۱۲۸ سفر به ۹۱ کشور خارجی داشت

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا بعد از چهار سال ماموریت و ۱۲۸ سفر کاری به ۹۱ کشور جهان روزگذشته پنجشنبه به ماموریت اش پایان داد و وزارت خارجه امریکا را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه امریکا که وی نیز روز آخر خود را در این سمت سپری کرد، گفت:  جان کری با رکس تیلرسون، وزیر خارجه جدید امریکا که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب این کشور تعیین شده، به دلایلی دیدار نکرد.

با این حال کری آماده دیدار و صحبت با وزیر خارجه جدید است.

دونالد ترامپ اواسط دسامبر تیلرسون را به عنوان وزیر خارجه تعیین کرد اما سنای امریکای نیز باید در این باره تصمیم بگیرد.

جان کری در زمان خداحافظی گفت: من بسیار ناراحت هستم از اینکه وزارت خارجه را ترک می‌کنم اما درباره سیاست خارجه‌ای که همواره از آن دفاع کردم، خوش‌بین هستم.

108324_339

کری ۷۳ ساله و کارشناس پرونده‌های اروپا و خاورمیانه از موفقیت‌های خود در زمینه‌های مختلف از جمله توافق‌نامه آب و هوا، توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران، ائتلاف علیه تروریست‌ها در عراق و سوریه، عادی سازی روابط با کوبا و توافق‌نامه صلح در کلمبیا صحبت کرد.

کری از باراک اوباما، رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری امریکا به دلیل آزادی که به وی درباره سیاست خارجه داده بود، قدردانی کرد.

جان کری در تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان نقش اساسی داشت و او اشرف غنی و عبدالله عبدالله را به روی یک میز کشاند و حکومت وحدت ملی را پایه گذاری کرد.

گفتنی است  که جان کری طی چهار سال ماموریت اش در وزارت امور خارجه امریکا ۱۲۸ سفر کاری به۹۱ کشور جهان داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *