اوج گیریی اعتراضات در آمریکا

تظاهرات و آشوب های خیابانی برعلیه انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آتی ایالات متحده به اوج خود رسیده است.

تظاهر کنندگان اعتقاد دارند که راهی برای برون رفت از نتیجه عجیب انتخابات می بایست وجود داشته باشد. ترامپ از هرگونه واکنش به این تحرکات خودداری کرده است اما به آتش کشیدن پرچم آمریکا توسط عده ای را خیانت نامیده است.

در گزارش ها آمده است که حداقل ۲۵ شهر بزرگ آمریکا درگیر این تظاهرات خیابانی هستند. در لس آنجلس، معترضان با پرتاب سنگ به پولیس حمله کردند که در واکنش، حدود ۲۰۰ نفر بازداشت شدند.

نیروهای پولیس تخمین میزنند که بیش از ۸۰۰۰ نفر در این تظاهرات از پارک مک آرتور تا ساختمان فدرال در مرکز شهر لس آنجلس حضور داشته اند.

در سانفرانسیسکو شمار معترضان حتی بیش از ۸۰۰۰ نفر گزارش شده است؛ در شهرهای دالاس، بوستون، دنور، کانزاس و سایر شهرهای آمریکا نیز تظاهرات گسترده صورت گرفته است.

تظاهر کنندگان فریاد می زدند: “بدن اوست، انتخاب با اوست” و “واضح و بلند می گوییم: پذیرای مهاجران هستیم” به مواضع تند ترامپ واکنش نشان می دادند. آنها همچنین شعارهایی در مورد مهاجران مکزیکی و پیشنهاد ساخت دیوار در مرز دو کشور می دادند: “نمیتوانی دیوار را بسازی، دست هایت کوتاه تر از اینهاست”.

انتخاب غیر منتظره ی دونالد ترامپ، که هم برای دو نامزد و هم برای رای دهنگان عجیب می نمود، منجر به واکنش های مختلفی در گروه های مختلف مردم گشته است. لیدی گاگا، خواننده سرشناس آمریکایی در نخستین لحظات پیروزی ترامپ در مقابل برج ترامپ دست به اعتراض زد و انزجار خود را از این انتخاب نشان داد.

مجریان و طنزپردازان نیز با کنایه این انتخاب را به سخره گرفته اند. یک معترض می گوید: “ترامپ نمی فهمد که ما فقط عده ای بازنده ی رنجور نیستیم، ما ترسیده ایم”. فرد دیگری با اشاره به اهداف و انگیزه های رأی دهندگان به ترامپ می گوید:”من فکر نمی کنم طرفداران ترامپ نژاد پرست باشند. تصورم این است که عده ی زیادی که شغل خود را از دست داده اند فریب حرف های او را خورده اند”.

همچنین طوماری بصورت الکترونیکی ایجاد شده است که از الکتورها درخواست می کند به هیلاری کلینتون بر خلاف رأی ایالت خود رأی دهند. در بعضی ایالت ها الکتورها این قدرت را دارند و در بعضی دیگر، اگر این کار را انجام دهند جریمه خواهند شد.

هر چند در ایالت های نوع دوم نیز رأی الکتور محاسبه خواهد شد. بیش از ۳.۸ میلیون نفر تابه حال این طومار را امضا کرده اند و این رقم همچنان در حال افزایش است. کلینتون در شمارش آرای عمومی کل، رأی بیشتری کسب کرده است اما ترامپ رأی های الکتورال بیشتری از حریف دمکرات خود به دست آورده است. اگرچه این موضوع بی سابقه و غیرمحتمل است، اما همچنان باید تا ۲۹ قوس منتظر ماند تا نظر نهایی کالج الکتورها در مورد رییس جمهور بعدی آمریکا مشخص گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *