آنچه در مورد انتخابات ریاست جمهوری امریکا باید بدانید

کمتر از سه روز دیگر به برگزاری دور تازه انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده و در این بین اعداد و ارقام جالب توجهی بر اهمیت این انتخابات تاثیر می گذارد.

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، انتخابات ریاست جمهوری امریکا به تاریخ سوم نوامبر (کمتر از سه روز بعد) بین دونالد ترامپ و جو بایدن برگزار می شود.

خبرگزاری فرانسه در یک بررسی جالب توجه به آمار و ارقام قابل توجه و تاثیرگذار در این انتخابات اشاره کرده است.

عدد ۳

۳ نوامبر (۱۳عقرب)، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان، سنا و رقابت‌ های انتخاباتی محلی و ایالتی است. انتخابات معمولاً در سه‌ شنبه پس از اولین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌ شود.

۱۰

۱۰ ایالت سرنوشت ساز. انتظار می ‌رود ۱۰ ایالت، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری امریکا را تعیین کنند. ایالت‌ های پنسلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، فلوریدا، آیوا و اوهایو در سال ۲۰۱۶ نقش مهمی در پیروزی دونالد ترامپ ایفا کردند. اما امسال و بر اساس نظرسنجی‌ ها «جو بایدن» می‌ تواند در ۴ ایالت جورجیا، آریزونا، کارولینای شمالی و تگزاس که تمایل به جمهوری‌ خواهان به طور سنتی در آنها بیشتر است، ورق را به سود دموکرات‌ ها برگرداند.

۳۵ + ۴۳۵

امریکایی‌ ها باید علاوه بر انتخاب رئیس ‌جمهور، اعضای کانگرهِ صد و هفدهم این کشور را نیز انتخاب کنند. از ۱۰۰ کرسی سنا، رقابت بر سر ۳۵ کرسی در جریان است. همچنین سرنوشت تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان به انتخابات روز سه‌ شنبه گره خورده است.

اگر جو بایدن رئیس ‌جمهور شود و دموکرات‌ ها بتوانند سنا را نیز به کنترول خود در آورند، برای نخستین بار پس از ۲ سال ابتدایی ریاست جمهوری باراک اوباما بر تمامی ارکان قدرت فدرال در واشنگتن تسلط خواهند داشت.

۲۷۰

این رقم به مجمع گزینندگان (الکترال کالج) گره خورده است. امریکایی ‌ها در حقیقت به جای رای مستقیم به رئیس‌ جمهور، به ۵۳۸ عضو مجمع گزینندگان رای می‌ دهند. این مجمع سپس رئیس‌ جمهور را انتخاب می‌ کند.

بایدن یا ترامپ برای پیروزی در انتخابات باید رای اکثریت این کالج (معادل ۲۷۰ رای) را از آن خود کند. تعداد اعضای هر ایالت در مجمع گزینندگان بر اساس تعداد اعضای هر ایالت در مجلس نمایندگان (مرتبط با جمعیت هر ایالت) و سناتورهای هر ایالت مشخص می‌ شود.

۲۳۰ میلیون

۲۳۰ میلیون امریکایی می‌ توانند در انتخابات شرکت کنند؛ اما بخش بزرگی از آنها در این فرایند مشارکت ندارند. با این وصف، سال ۲۰۲۰ می‌ تواند از حیث مشارکت، رکوردشکن باشد.

امسال به دلیل حساسیت ‌های موجود و نگرانی از ازدحام جمعیت در روز انتخابات، مشارکت زودهنگام (هم در صندوق‌ های رای و هم به شکل پُستی) رکورد جدیدی بر جا گذاشت و از ۹۰ میلیون نفر فراتر رفت. در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۳۸ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری و کانگره شرکت کردند.

۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون

امسال کمپین ‌های انتخاباتی، رکوردهای مالی را نیز جابجا کرده اند. بنا بر پژوهش مرکز سیاست‌ های مسوولانه، امسال نامزدهای ریاست جمهوری ۶.۶ میلیارد دالر برای انتخابات هزینه کرده اند که در قیاس با انتخابات ۴ سال پیش (ترامپ – کلینتون) از افزایشی ۲ میلیارد دالری حکایت دارد.

بایدن در این میان و از حیث هزینه‌، منابع بیشتری را به خود اختصاص داده است. تا کنون انتخابات امسال در مجموع بیش از ۱۴ میلیارد دالر پول جذب کرده است که بیش از ۷ میلیارد دالر آن برای رقابت‌ های کانگره صرف شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *