آمریکا به دنبال انتقام از سازمان ملل

سناتورهای جمهوری خواه کنگره آمریکا قصد دارند در انتقام تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک های یهودی نشین بودجه این سازمان را قطع کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه ایندیپندنت نوشت: سناتورهای ارشد جمهوری خواه کنگرده آمریکا  در پی تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی های یهودیان در سرزمین‌های اشغالی (فلسطین)، درصدد تصویب قانونی هستند که ممکن است بودجه سازمان ملل را قطع کند.

شماری از جمهوری خواهان راست افراطی کنگره طی هفته بعد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا دو پیشنهاد برای این قانون جدید را بررسی کنند.

یکی از این طرح‌های پیشنهادی، بودجه اختصاصی آمریکا به سازمان ملل را کاهش میدهد در حالی که پیشنهاد دیگر، این بودجه را داوطلبانه می‌سازد و هر گونه کمک دیگر را به تصمیم کنگره واگذار می‌کند.

مارک میدوز، نماینده جمهوری خواه ایالت کارولینای شمالی در این باره گفت: یکی از این پیشنهادها، گامی رو به جلو هست، اما پیشنهاد دیگر، جهشی عظیم است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای امنیت سازمان ملل با اجماع کامل، قطعنامه‌‌ای در محکومیت از شهرک‌سازی‌های یهودی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را تصویب کرد. آمریکا که قبلاً اینگونه قطعنامه ها را وتو می کرد، این بار به آن رأی ممتنع داد و اجازه داد این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق تصویب شود. تعدادی از دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا از آن زمان به بعد باراک اوباما را به خاطر این تصمیم به باد انتقاد گرفته اند.

میدوز گفت این مسئله می تواند به آمریکا کمک کند تا تعهداتش به سازمان ملل را متوقف کند. وی افزود: اسرائیل مسئله‌ای دو حزبی است، بنابراین من فکر می‌کنم اگر این پیشنهاد سنجیده و مناسب باشد، ما می توانیم حمایت دموکرات‌های زیادی را نیز جلب کنیم.

نزدیک به یک چهارم (۲۲ درصد) از بودجه سازمان ملل را آمریکا تأمین می کند و این بدان معناست که هر گونه کاهشی از سوی دولت ترامپ تأثیرات چشمگیری بر این سازمان خواهد گذاشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *