آمریکا ؛همکار داعش یا متحد النصره

سنگ بنای صلح در طرح آتش‌بس اخیر سوریه بر مبنای تقسیم‌بندی گروه‌های درگیر به سه بلوک عمده گذاشته شده است: دولت سوریه، تروریست های میانه‌رو و تروریست‌های افراطی.

 این صلح از دید روسیه و آمریکا، مستلزم حذف بازیگر سوم و همگرایی دو بازیگر اول است.

مشکل اما آنجاست که از تقسیم‌بندی روی کاغذ تا واقعیت فاصله‌ زیادی وجود دارد. بر اساس این طرح آمریکایی، روسی، همه چیز منوط به پاسخ به این سؤال است که چه کسی تروریست است و حق ندارد در آینده‌ سوریه نقشی ایفا کند؟

اما چه کسی باید به این سؤال پاسخ دهد، با چه معیاری و چگونه؟

 تقسیم‌بندی و خط‌کشی ذهنی شورشیان افراطی و به اصطلاح  میانه‌رو در عمل ابهامات زیادی ایجاد کرده است.

 مقامات روسی، در آستانه‌ توافق، اعلام کردند که آمریکا در تفکیک مخالفان میانه‌رو از افراطی ناتوان خواهد بود. پیش‌تر نیز در اوایل سپتامبر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه‌ روسیه گفته بود: «مشکل این است که ما مطمئن نیستیم که همکاران آمریکایی بتواند میان تروریست‌ها تندرو القاعده ای و تروریست های میانه‌روی تحت حمایت خود تمایز قائل شوند و این مانعی اساسی برای توافق در خصوص وضعیت وخیم حلب است.

احرارالشام، یکی از همین گروه‌هاست که رسماً اعلام کرده به توافق روسیه، آمریکا پایبند نیست، چرا که به زعم این گروه «باعث بر باد رفتن تمام ایثارها و دستاوردهای آنها در سوریه می‌شود.» آنها گفته‌اند: «نتیجه‌ توافق جز توفیق دولت و محاصره‌ی نظامی انقلاب نخواهد بود.

احرارالشام اگرچه مطابق با دسته‌بندی آمریکایی جزو «میانه‌روها» قرار می‌گیرد، در عمل اما همرزم و هم‌پیمان با جبهه‌ تروریستی فتح شام (جبهه‌ نصرت سابق، شاخه‌ سوری القاعده) بوده است. این دو گروه همراه با گروه‌های کوچک‌تری مثل جندالاقصی در مارچ ۲۰۱۵ اتاق عملیات نظامی مشترکی با عنوان جیش‌الفتح تشکیل دادند و از سال گذشته به شکلی هماهنگ در یک جبهه ‌جنگیده‌اند.

عمده سلاح این گروه ها تروریستی را قطر و سعودی تامین می کند.

 عجیب نیست که در واکنش به توافق آتش‌بس، یکی از اعضای همین اتاق مشترک می‌گوید: «شما از آتش‌بس حرف می‌زنید، اما برادران ما در جبهه‌ی نصرت را تروریست می‌دانید… این چه نوع آتش‌بسی است!»

جالب اینجاست که جولانی فرمانده النصره که مناطق زیادی در ادلب را در تصرف دارد از همه گروههای تروریستی خواسته است زیر پرچم یک جبهه واحد به جنگ ادامه دهند.

حال سوال اینجاست که اساسا آمریکا کدام گروه مسلح را میانه رو می داند از کدام گروه باید در جهت روند آتش بس حمایت کند !؟

شاید همین پیچیدگی و ناتوانی آمریکا بود که به سخیف ترین اقدام ممکن دست زد و با همراهی با داعش در دیرالزور ارتش سوریه را بشدت بمباران کرد.

پوسته ای که در دیر الزور بمباران شد در حال نبرد داعش بود و به گفته حتی مفسران نظامی غربی این اقدام نظامی آمریکا کاملا عمدی و از روی ضعف مدیریت روند آتش بس انجام شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *