لغو برجام، اشتباه بزرگی خواهد بود

 روزنامه اینترنتی رای الیوم، چاپ لندن، با اشاره به اینکه ایران توانمندی خود را در عرصه فناوری هسته ای حفظ کرده است؛ نوشت: اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، به لغو توافقنامه هسته ای با ایران بهترین هدیه به این کشور خواهد بود.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در این روزنامه که سردبیری آن را برعهده دارد، درباره شعارهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترامپ در خصوص اینکه توافق هسته ای ایران (برجام) را لغو خواهد کرد، نوشت: شاهزاده «ترکی فیصل»، رئیس پیشین امنیت ملی عربستان سعودی و مسئول روابط پنهانی عربستان و اسرائیل در توصیه ای «عاقلانه» به دونالد ترامپ، از وی خواست در جهت لغو این توافق به علت پیامدهای خطرناک آن گام برندارد.

این سخنان وی، چرخشی کامل در سیاست عربستان سعودی به شمار می رود که به شدت با این توافق مخالفت می کرد و برای جلوگیری از آن تلاش های بسیار زیادی به کار گرفت و حتی کار به جایی رسید که کانال هایی برای گفتگو با تل آویو گشود.

بی شک، شاهزاده فیصل دریافته است که این توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، دست‌کم برای ده سال، تضمین کننده است؛ از این رو، اکنون این توافقنامه اکنون باید حفظ شود، زیرا عربستان اکنون با بحران مالی مواجه است، در رسیدن به اهداف جنگ هایش در یمن و سوریه ناکام مانده، روابط آن با بیشتر کشورهای همسایه به ویژه مصر و عراق دچار بحران شده و از لبنان نیز بیرون شده است.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اش، برجام را فاجعه بار توصیف کرد و تعهد کرد که زمانی که قدرت را در ۲۰ جنوری به دست گیرد، لغو آن را در صدر اولویت هایش قرار خواهد داد. این تصمیم ترامپ در پاسخ به فشارهای اسرائیل اعلام شد، اما شاید چنین اقدام او بهترین هدیه برای ایران و رهبر معظم آن باشد که طی ماه های اخیر از تحقق نیافتن اهداف مورد نظر این توافق در لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، اظهار ناخرسندی کرده بود.

ایران به همه بندهای این توافق عمل کرده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر اقدامات ایران نظارت دارد، دیروز در بیانیه ای اعلام کرد، ایران به طور مطلوب به همه تعهداتش عمل کرده است.

این بیانیه در واقع هشداری به رئیس جمهور جدید آمریکا است و در وقت مناسب صادر شد، اما گام ها برای لغو تحریم های اقتصادی علیه آن همچنان با کندی برداشته می شود و در داخل دولت کنونی آمریکا نیز زمزمه هایی درباره تشدید تحریم های اقتصادی و اعمال تحریم های جدید علیه ایران به علت برنامه تولید موشک های پیشرفته و خطرناک بالستیکی آن، وجود دارد.

گزینه بدیل توافق هسته ای گزینه ای بسیار خطرناک است و ممکن است به سادگی سبب شود که ایران برای غنی سازی اورانیوم با غنای بسیار بالا اقدام کند که در جهت تحقق بخشیدن به بلندپروازی های هسته ای آن باشد و در واقع مصداق ضرب المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» باشد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی ایران روز دوشنبه به شدت به ترامپ هشدار داد و گفت: «پس از اینکه ترامپ مسئولیت هایش را برعهده گیرد، کشورش برای هر نوع سناریوی احتمالی از جمله بدترین سناریو آماده است.»

عطوان در ادامه افزود؛ کمالوند گفت: «به لحاظ فنی، ایران این توان را دارد که سریعا وارد فرآیند غنی سازی اورانیوم با همان درجه ی پیش از توافق و چه بسار بیشتر از آن شود.»

کمالوند متوجه سخنی است که می گوید؛ ایران همچنان از هزاران دستگاه غنی سازی اورانیوم برخوردار است و صدها دانشمند دارد که بر به کارگیری آن نظارت می کنند؛ به این معنا که ایران این دستگاه ها را حفظ کرده است و در مذاکرات سنگین با هر گونه تلاشی برای نابودسازی آن‌ها مخالفت کرد. ایران، همچنین، دانشمندان خود را از ترورهای اسرائیل نیز حفظ کرده است.

لغو این توافق و بازگشت ایران به چرخه غنی سازی اورانیوم، به معنای بازگشت تنش و چه بسا جنگ است؛ اما تصور نمی کنیم که رئیس جمهور جدید آمریکا که با ذهنیت یک تاجر عمل می کند، بخواهد دولتش در چنین دام فاجعه آمیزی بیفتد. همچنین، تصور نمی کنیم که متحدان پیشین آمریکا در منطقه خلیج [فارس] بتوانند میلیاردها دالر برای خرید تسلیحات جدید از آمریکا هزینه کنند.

برای نخستین بار با شاهزاده فیصل در توصیه هایش به رئیس جمهور جدید آمریکا درباره حفظ توافق نامه هسته ای با ایران، هم عقیده هستیم و امیدواریم که آخرین بار نباشد.

امیدواریم که این توصیه وی سرآغاز بازنگری عربستان در سیاست های شتابزده و منفعلانه آن به ویژه سیاست نزدیک شدن به اسرائیل و ایده ائتلاف با آن برای جلوگیری از آنچه «خطر ایران» گفته می شود، باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *