همکاری نظامی؛ فاز جدید روابط تل آویو – ریاض

موضوع گسترش روابط آشکار و پنهان بین عربستان سعودی و رژیم اسرائیل موضوعی است که در چند سال اخیر به شکل گسترده‌ای در رسانه‌ها بازتاب داشته است و برخی تحولات منطقه‌ای،‌ به ویژه‌ امضای توافق‌نامه‌ هسته‌ای ببین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵ + ۱ –که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها به شدت با آن مخالفت بوده و تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن مذاکرات به کار گرفته بودند– در تقویت این روابط تاثیر داشته است.

در همین رابطه،‌ اخیرا زهاوا گلئان رئیس حزب چپ‌گرای میرتس در اسرائیل درحالی از حضور ۱۲۲ افسر آمریکایی و اسرائیلی در پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک عربستان سعودی پرده برداشت،‌ که پیشتر از آن، یک پایگاه اینترنتی اسرائیلی از امضای یادداشت تفاهمی بین عربستان سعودی و ایالات متحده به منظور نصب سامانه ضد موشک و ضد رادار پیشرفته و مدرنی در پایگاه ملک فیصل خبر داده بود؛ سامانه‌ای که در واقع همان سامانه گنبد آهنین ساخت رژیم صهیونیستی می باشد.

در همین رابطه رسانه‌های آمریکایی همچون شبکه‌های فاکس نیوز و اسکای نیوز از انجام گفتگوهایی بین این کشور با عربستان سعودی،‌ قطر،‌ کویت،‌ امارات، عمان و بحرین برای خرید سامانه دفاع موشکی اسرائیل خبر دادند که از طریق شرکت صنایع جنگی ریتیون – شریک شرکت تسلیحاتی رفائل اسرائیل – دنبال می شود.

به گزارش اسکای نیوز، یکی از مسئولان شرکت ریتیون اعلام کرده است که درآمد فروش این سامانه برای کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس ده‌ها و چه بسا صدها میلیارد دالر خواهد بود و براساس سندی که رئیس حزب میرتس برملا کرده است،‌ این توافق‌نامه پس از سفر باراک اوباما‌، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به ریاض در ۲۰ اپریل ۲۰۱۶ امضا شده است.

درخصوص مطرح شدن موضوع استقرار سامانه ضد موشک «گنبد آهنین»‌ اسرائیل در یک پایگاه نظامی عربستانی، نکته جالب توجه این است که این امر با یک موضوع دیگر همراه شده است و آن اینکه عربستان سعودی اخیرا مدعی شده بود یک موشک از خاک یمن و توسط گروه انصار الله شلیک شده که هدف آن مکه مکرمه بوده است.

هرچند که انصارالله این ادعای سعودی‌ها را تکذیب کرده و تاکید کرده است که هدف حمله موشکی آن فرودگاه بین المللی جده بوده است، که یک پایگاه نظامی را در خود جای داده است. به هرحال،‌ طرح چنین ادعایی از سوی مقامات سعودی می‌تواند موید این موضوع باشد که هدف آنها از طریق مطرح کردن چنین موضوعاتی، توجیه افکار عمومی است و اینکه هدف آنها از خرید سامانه‌های دفاع هوایی،‌ حفاظت از مقدسات مسلمانان می‌باشد و در نتیجه کسی نباید نسبت به این موضوع که این سامانه‌ها از کجا خریداری می‌شوند و کجا مستقر می شوند، اعتراضی داشته باشند.

موضوع ارتباطات نظامی بین عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی به حضور نظامیان این رژیم در پایگاه نظامی تبوک و استقرار سامانه‌های موشکی در عربستان محدود نمی‌شود؛ براساس آنچه پایگاه‌های خبری اسرائیلی منتشر کرده‌اند،‌ بین عربستان سعودی و اسرائیل قراردادی امضا شده است که طبق آن عربستان دو جزیره تیران و صنافیر – که واگذاری آنها از سوی قاهره به ریاض نهایی نشده است – را به اسرائیل تحویل می دهد.

در همین راستا رئیس حزب میرتس ضمن انتقاد خود از بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل،‌ در خصوص اعزام نیروهای نظامی این رژیم به عربستان سعودی گفت: با توجه به اینکه عربستان سعودی در یک توافق پنهانی با اسرائیل تصمیم گرفته است تا دو جزیره تیران و صنافیر را به زودی به ارتش اسرائیل واگذار کند،‌ ما نیازی به این نداریم که افسران متخصص خود را به پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک اعزام کنیم.

باید در اینجا تاکید کنم این تصمیم نادرست که از سوی نتانیاهو اتخاذ شده است،‌ دیر یا زود ما را در دام تروریسم سعودی گرفتار خواهد کرد.

در واقع با این سخنان، رئیس حزب میرتس اسرائیل، به معامله‌ای پنهانی اشاره کرده است که بین ریاض و تل آویو امضا شده که براساس آن سعودی‌ها قصد دارند در صورتی که با قاهره در زمینه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به توافق برسند،‌ این دو جزیره را به رژیم صهیونیستی واگذار کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *