فرا رسیدن ۹۹مین سالگرد اشغال قدس به دست بریتانیا

تنها کمی پس از به امضا رسیدن اعلامیه ننگین بالفور در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷، قدس شریف از سوی نیروهای بریتانیا به اشغال در آمد.

تنها کمی پس از به امضا رسیدن اعلامیه بالفور در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ که بر اساس آن بریتانیا با تاسیس “یک کشور یهودی” در سرزمین فلسطین موافقت کرد، نیروهای بریتانیا به رهبری جنرال «ادموند النبی» به سمت قدس پیشروی کردند. در پی این موضوع نبرد قدس میان امپراطوری بریتانیا در صحرای سینا با امپراطوری عثمانی رخ داد.

در ادامه این جنگ، سرانجام عثمانی ها قدس را در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۱۷ به بریتانیا تسلیم کردند و ارتش عثمانی نیروهای خود را از قدس خارج کرد و با نامه از سوی والی وقت قدس این شهر را به نیروهای بریتانیا تحویل داد، در این نامه بیان شده است:

 “در طول دو روز گذشته، بمب ها به مانند باران بر قدس ریخته شده است، بنابراین حکومت عثمانی به منظور حفاظت اماکن مذهبی از تخریب و ویرانی، نیروهای خود را از شهر خارج می کند و البته مامورانی برای محافظت از اماکن مقدس از جمله مسجدالاقصی گماشته شده است. امید می رود که رفتار شما (بریتانیا) نیز به طور مشابه صورت بگیرد… .”

پس از دو روز، نیروهای انگلیسی به رهبری النبی وارد قدس شریف شده و با ورود از طریق دروازه یافا خود را ۳۴مین فاتح قدس نامیدند. با ورود انگلیس ها به قدس، جنگ در قدس شریف که از تاریخ ۱۷ نوامبر آغاز شده بود تا ۳۰ دسامبر یعنی سه هفته پس از تسلیم شدن امپراطوری عثمانی همچنان ادامه یافت.

با ورود النبی به قدس، اعلامیه حکومت نظامی و محاصره شدن قدس به صدای بلند به زبان های انگلیسی، فرانسوی، عربی، عبری، روسی و یونانی در سراسر شهر خوانده شد و خطاب به فلسطینیان قدس ادعا کردند که بریتانیا به قدس، ساکنان و اماکن مقدسش خسارت نخواهد زد.

در اعلامیه خوانده شده از سوی النبی خطاب به فلسطینیان قدس شریف آمده است: “از آنجایی که قدس شما مورد محبوبیت پیروان سه دین بزرگ بشر بوده و خاکش با دعا و زیارت های مردم این سه دین مختلف در قرن های گذشته مقدس شده است، بنابراین می خواهم شما مطمئن باشید که هر گونه مکان مقدس، آثار تاریخی، اماکن سنتی و یا محل عبادت حفظ و محافظت خواهد شد.”

در پی اشغال قدس از سوی انگلیس ها، «دیوید لوید جرج» نخست وزیر وقت انگلیس این اقدام را “هدیه کریسمسی برای مردم بریتانیا” توصیف کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *