رازهای پشت پرده انتقال سفارت آمریکا به قدس

رژیم اسرائیل پس از تشکیل در سال ۱۹۴۸ به نابودی و تخریب اکثر روستاهای واقع در غرب قدس مبادرت ورزید و از مهم ترین این روستاها می توان به المالحه، دیر یاسین، عین کارم، لفته و القسطل اشاره کرد.

رژیم اسرائیل به جای این روستاها؛ چندین شهرک برپا کرد شهرک هایی که از آن زمان به بعد، مناطق غربی قدس را تشکیل داد و از مهم ترین این شهرک ها گفعات شائول، بیت هیکرم، جبل هرتزل، کریات هیوفیل، عمیق زیفائیم، یمین موشه، ریحامیا، نحلائوت، محانیه یهودا، مئه سیعاریم، رومیما و گفعات رام هستند.

زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رغم قطعنامه های سازمان ملل متحد اعلام کرد کشورش شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت می شناسد پیش بینی نمی شد که این تصمیم در یک مدت زمان کوتاهی به منصه ظهور برسد و علنی شود.

بر اساس قطعنامه های بین المللی شرق قدس بخشی از اراضی اشغالی فلسطین است که باید به فلسطینیان بازگردانده شود.

زمانی که مشکل مربوط به احداث ساختمان جدید برای سفارت آمریکا در قدس پدیدار شد تاجران و میلیونرهای یهودی و شلدون ادیلسون امپراطور و سلطان کازینوهای قمار در آمریکا از آمادگی خود برای برعهده گرفتن همه هزینه مربوط به ساخت ساختمان جدید که حدود پانصد میلیون دلار تخمین زده بود اعلام کرده بودند.

«ادیلسون» کیست؟

این اعلام آمادگی از سوی ادیلسون آخرین ابتکار وی برای حمایت از رژیم اسرائیل به خصوص احزاب راستگرای این رژیم که با ازدواج با مریام اوکشورن اسرائیلی آغاز شد نیست. ادیلسون مالک بزرگ ترین قمارخانه ها در شهر لاس و گاس آمریکا و در جزیره ماکائو چین است.

ترامپ کاملا متفاوت با دیگر روسای جمهور پیشین آمریکا رفتار کرد و تصمیم یکجانبه ای گرفت که روسای جمهور پیشین نگرفتند. وی مصوبه ای را که کنگره آمریکا اکتبر سال ۱۹۹۵ و در ۱۰۴ امین دور از نشست خود مبنی بر مشروعیت دادن به سفارت آمریکا در قدس و انتقال آن از تل آویو به قدس به مرحله اجرا درآورد.

در این مصوبه بر انتقال سفارت آمریکا در تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تاکید شده است.

تقریبا ۲۰ رئیس جمهور و نامزد ریاست جمهوری و مقام مسئول در سنای آمریکا وعده دادند سفارت این کشور را از تل آویو به قدس منتقل می کنند ولی نکردند و بر اساس این قانون می توانستند اجرای آن را برای شش ماه به تعویق اندازند کاری که روسای جمهور آمریکا از سال ۱۹۵۵ به بعد انجام دادند ولی ترامپ در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۷ تصمیم گرفت قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناسد و سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند.

اقدامی که با محکومیت شدید جامعه بین المللی و کشورهای اسلامی و عربی و فلسطینیان مواجه شد.

سال ۲۰۲۰ بر اساس برنامه های رژیم اسرائیل تاریخ و زمان تکمیل طرح انضمام قدس به فلسطین اشغالی و اعلام «قدس بزرگ» است که شامل شهر اصلی و مجموعه شهرک های صهیونیست نشین پیرامون آن می شود.

این طرحی است که در سایه تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر سرعت بیشتری به خود گرفته است.

کارشناسان امور شهرک سازی در قدس معتقدند مقامات رژیم اسرائیل برای برپایی و ایجاد قدس بزرگ تا سال ۲۰۲۰ و الحاق شهرک های صهیونیست نشین «غوش عتصیون»، «معالی ادومیم» و «بسغات زئیف» به آن برای تغییر دادن موضوع دموگرافی و ترکیب جمعیتی قدس به سود شهرک نشینان و قرار دادن فلسطینیان به عنوان گروه اقلیت در مجتمع ها و اماکن حاشیهنشین تلاش زیادی می کنند.

محمود غریب

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *