دسیسه چینی برای جدا کردن کردستان عراق

 عبد الباری عطوان در یادداشتی نوشت: مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، به هیچ وجه، بلندپروازی استقلال کردستان از عراق و تشکل کشور مستقل کردستان را پنهان نکرده است.

او مانند پدرش، همیشه می دانست و می داند که مانع اصلی در برابر تحقق این آرزو، وجود عراقی قدرتمند است؛ از این رو، به هیچ وجه، در پیوستن به طرح آمریکا برای حمله به عراق و اشغال آن و سرنگون کردن نظام مرکزی آن به عنوان گامی اساسی در این راه، درنگ نکرد.

روز چهارشنبه، بارزانی در بازدید از مناطق درگیری در نزدیکی موصل و دیدار با فرمانده های پیشمرگ سخنان بسیار مهمی ایراد کرد که نمایانگر بلندپروازی های اوست که در زیر، به نکات مهم این سخنان او اشاره می شود.

نخستین نکته درباره این سخنان این است که او گفت موضوع استقلال منطقه کردستان را در سفر دو ماه پیش خود به بغداد و در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور، با وی در میان گذاشته و در گفتگو با او، ضرورت تفاهم، حسن همجواری و پرهیز از درگیری را به او تاکید کرده است.

بارزانی در این خصوص گفت: «اگر با بغداد به یک راه حل نرسیم، گزینه دیگر، برگزاری همه پرسی است».

دومین نکته درباره سخنان بارزانی این است که او تاکید کرد که با آمریکا درباره عقب نشینی نکردن از «مناطق کردستان»- که پیشمرگ ها با خون ۱۱ هزار و پنج صد شهید و زخمی «آزاد کرده اند»- به توافق رسیده است و پس از این همه فداکاری، تعامل مستقیم دولت مرکزی با کردستان را مانند دیگر ولایتها نمی پذیرید، بلکه کردستان همه مناطق آزاد شده را [برای خود] حفظ خواهد کرد.

آنچه از این دو نکته بر می آید، تفاهم آمریکا و بارزانی درباره اعلام استقلال منطقه کردستان، بلافاصله پس از نابودی تشکیلات «دولت اسلامی» [گروه تکفیری- صهیونیستی داعش] در موصل و الحاق همه مناطقی که پیشمرگ ها در آینده «آزاد» خواهند کرد، به کشور جدید و مستقل کردستان است.

این مناطق شامل کرکوک که سرشار از نفت است و نیز قریه های اطراف موصل و کوهستان سنجار یا هر منطقه ای که آزاد می شود، خواهد شد.

مسئله جالب این بود که بارزانی که سیاست مدار کهنه کاری است، مناطق آزادشده برای الحاق به کردستان را که با آمریکایی ها و نه دولت عراق به توافق رسیده است، مشخص نکرد. او این مسئله را نامشخص رها کرد، زیرا جنگ و پیشروی پیشمرگ ها همچنان ادامه دارد. البته او به مرزهای این کشور اشاره کرد و گفت مرزهای آن در نقاطی ترسیم خواهد شد که پیشمرگ ها در پایان جنگ به آن‌ها تسلط یابند.

بارزانی گفت: «ما وارد مرحله جدیدی شده ایم. اکنون چند کیلومتری از موصل فاصله داریم و به خواست خدا این شهر به زودی آزاد خواهد شد و داعش شکست بزرگی خواهد خورد.»

این سخنان بارزانی به این معناست که احتمال جنگ آینده بسیار زیاد خواهد بود و چه بسا سهمگین تر و خونین تر از جنگ کنونی برای بیرون کردن [گروه تکفیری- صهیونیستی داعش] و نیروهای آن از موصل باشد.

او خود این را رد نکرد و به صراحت گفت: «نمی دانیم بلای بعد از داعش چه خواهد بود، اما ما باید در برابر تهدیدهای بعدی، در آماده باش کامل بمانیم. منطقه کردستان تا زمان بقای داعش در موصل مهم خواهد بود.»

عطوان در ادامه یادداشت خود نوشت: ما داوطلب هستیم که بلایی آتی را که بارزانی از آن اظهار بی اطلاعی کرد، به او شرح دهیم. این بلا آغاز جنگ داخلی بین عرب ها و کردها و به بیان دیگر بین دولت عراق و منطقه کردستان خواهد بود، جنگی که ممکن است پای ترکیه، سوریه و ایران را نیز به میدان بکشد و بعید است که عرب ها – سنی و شیعه- در یک جبهه علیه توسعه طلبی جدید کردها متحد شوند.

پیش از این گفتیم که نیروهای پیشمرگ- که مطمئن ترین متحد واشنگتن هستند- وارد جنگ باز پس گیری موصل از  [داعش] نخواهند شد، مگر اینکه بارزانی از واشنگتن تضمین اعطای پاداش بزرگی بگیرد که همان الحاق کرکوک و کوهستان سنجار به کشور کردستان است، کردستانی که در پرتو چراغ سبز آمریکا اعلام استقلال خواهد کرد؛ در غیر این صورت، بارزانی چرا باید جان نظامیان خود را فدا کند و با همسایگان عرب و چه بسا ایران و ترکیه، وارد خصومت و دشمنی شود؟

جنگ علیه  [داعش] در موصل «معجزه»ی تشکیل ارتش بزرگی متشکل از دشمنان را در یک ائتلاف رقم زده است. در این جنگ، کردها، عرب‌های شیعه و عرب‌های سنی، ترکیه‌ و ایران تحت فرماندهی نظامی آمریکا قرار گرفته اند.

احتمال دارد که دایره این ائتلاف به تدریج به الرقه نیز کشیده شود؛ اما شکی نیست که این ائتلاف پایان خواهد یافت و متحدان بر سر تقسیم غنایم یا به بیان دیگر «غنیمتی به نام عراق و سوریه» به دشمنانی در برابر یکدیگر تبدیل خواهند شد که با تحریک آمریکا و اروپا رو در روی هم خواهند ایستاد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *