در دیدار رئیس جمهوری ایران با وزیر خارجه ترکیه روی مسایل مهم منطقه بحث صورت گرفت

به نقل از شبکۀ خبری العالم، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، شامگاه چهارشنبه در دیداری با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه، مذاکرات میان کشورهای ترکیه و ایران را امری ارزنده تلقی کرده، گسترش روابط میان این دو کشور را گامی مهم در راستای منافع دو کشور دانست. رئیس جمهوری ایران در این دیدار گفت: امروز ارادۀ دو دولت بر توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبۀ مناسبات ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست، برادر و همسایه است.
روحانی با تاکید بر گسترش روابط ایران و ترکیه در بخش انرژی، از حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه در پروژه‌های نفت و گاز ایران استقبال کرد.
رئیس جمهور ایران با اشاره به ضرورت تلاش برای دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دالری در روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه، اظهار کرد: توسعه روابط بانکی دو کشور، تصمیم برای استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری و تلاش در راستای تسریع اجرای توافقات فی‌مابین در این زمینه می‌تواند موجب تحرک بیشتر در مناسبات و همکاری‌های اقتصادی تهران-آنکارا برای رسیدن به هدف فوق شود.
خبرگزاری العالم از تاکید رییس جمهور ایران در مبارزه با تروریم و دفع اقدامات تجزیه‌طلبانه در منطقه نیز خبر می‌دهد و از روحانی نقل می‌کند: متأسفانه امروز برخی به دنبال برهم زدن مرزهای جغرافیایی در منطقه هستند و پس از ناکامی در شمال عراق به توطئه‌ در شمال سوریه پرداخته‌اند.
در این دیدار، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روابط دو کشور را مثبت ارزیابی کرده می‌گوید: امروز باید با توسعه رایزنی‌ها و همکاری‌ها، گام‌های بلندی را برای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران – آنکارا برداریم.
چاووش اوغلو افزود: یکی از هدف‌های اصلی آمریکا از توطئه‌افکنی جدید در منطقه تأثیرگذاری بر روابط دوستانه و رو به گسترش ایران و ترکیه است که باید در برابر آن مستحکم در مسیر حل مشکلات منطقه‌یی به‌ویژه در سوریه به همکاری‌های خود ادامه دهیم.
چاووش اوغلو خاطر نشان می‌سازد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موقتی و تنها در برابر تروریست‌های آن منطقه است و ترکیه هرگز چشم‌داشتی به خاک سوریه ندارد.
رییس جمهور ایران نیز همکاری این دو کشور را در راستای وحدت و بهبود اوضاع سوریه حائز اهمیت شمرده افزود: معتقدیم در آینده باید وحدت سوریه حفظ شده و تروریسم در این کشور از بین برود تا به واسطه ایجاد آرامش در این کشور، کشورهای منطقه نیز احساس امنیت داشته باشند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *