ترامپ دوستی اسرائیل و عربستان را مستحکم میسازد

یک پایگاه خبری معاریو رژیم اسرائیل نوشت: نتانیاهو تمایل دارد در دوران ترامپ به توافق نامه هایی با جهان عرب دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه “اریئیل کهانا” تحلیل گر اسرائیلی می گوید نتانیاهو خیلی آرام و به شکلی محرمانه برای تحقق هدف سیاسی خود تلاش می کند. همانگونه که آشکار است چندی است که نتانیاهو بارها از نزدیکی اسرائیل با جهان عرب سخن می گوید.

در اسرائیل پیش بینی های احتیاط آمیز از ایجاد یک تحول در روابط با کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی خبر می دهند. از سوی مقابل، سیگنال های متعددی از سوی مقامات سعودی در این باره وجود دارد. به ویژه آنکه ایران به عنوان یک تهدید مشترک برای دو طرف قلمداد می شود. عقب نشینی مصر از قطعنامه تصویب شده اخیر علیه شهرک سازی های اسرائیل در شورای امنیت نیز درخواستی اسرائیلی از ترامپ برای فشار بر مصر تلقی می شود تا مشخص شود که در منطقه عربی باد به کدام سو می وزد.

واقعیت این است که فلسطینی ها را باید مانع عمده برقراری روابط با جهان عرب دانست. فلسطینی ها با طرح های نتانیاهو برای تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند و طرح صلح نتانیاهو را کاملا رد خواهند کرد. اما سازمان آزادیبخش فلسطین که موافق طرح است احتمالا درخواست تعویق سه ساله اجرای طرح را ارائه بدهد و به جای آن گفتگوهای مرحله ای با حضور دیپلماتهای اردنی، مصری، سعودی و اسرائیلی آغاز شود.

به نظر می رسد حل و فصل تاریخی کشمکش با فلسطینی ها و برقرار رابطه با برخی کشورهای عربی تنها یک رؤیاست. اما کسانیکه خاورمیانه را می شناسند می دانند که آغاز مذاکرات نیمه رسمی می تواند به زمینه چینی برای اتخاذ گام های بزرگ تر کمک کند به ویژه آنکه واقعیت خاورمیانه در حال تغییر مستمر است. علاوه بر اینها نتانیاهو که درگیر پرونده های فساد می باشد به دنبال نجات سیاسی خود است. پولیس این روزها از مکالمه ای ضبط شده می گوید که دلالت بر دریافت رشوه دارد. یک تحول سیاسی قطعا باعث دوری توجه مردم از همه قضایای فساد خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *