قطعنامه آتش بس ۳۰ روزه در سوریه تصویب شد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد کشورهای کویت و سویدن طرح قطعنامه آتش بس ۳۰ روز را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از ایرنا، در این قطعنامه با تاکید بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و با تکرار اندوه عمیق نسبت به تشدید وخامت شرایط انسانی در سوریه از جمله غوطه شرقی، ادلب، شمال حما، رقبان و رقه آمده است: کمک های انسان دوستانه فوری همچون دسترسی های پزشکی به شدت برای بیش از ۱۳.۱ میلیون مردم سوریه اعم از ۶.۱ میلیون انسان آواره در داخل کشور و ۲.۵ میلیون نفری که در مناطق صعب العبور زندگی می کنند شامل آوارگان فلسطینی و صدها هزار نفری که در مناطق محاصره شده به دام افتاده اند، ضروری شده است.

در ادامه این قطعنامه آمده است که : افزایش سطح خشونت در بخش های مختلف کشور، به ویژه در استان ادلب و غوطه شرقی و همچنین در شهر دمشق از جمله شلیک به ساختمان های دیپلماتیک و حملات علیه غیرنظامیان، اشخاص غیرنظامی و امکانات پزشکی که تعداد زیادی از مردم را بی خانمان کرده است،پذیرفتنی نیست.

در این قطعنامه از وجود مواد انفجاری بعد از برون راندن گروه تروریستی داعش در شهر رقه ابراز نگرانی کرده اند و گفتند که برای مناطقی که از دست گروه های تروریستی همچون داعش بازپس گرفته شده و به بقایای مواد انفجاری جنگی آلوده است یادآور می شود این شرایط برای ارسال خدمات انسان دوستانه به خصوص در رقه مشکل ساز شده است.
قطعنامه آتش بس در سوریه درخواست کرده است بدون هیچ تاخیری به خصومت ها در سراسر سوریه برای یک دوره اولیه از ۳۰ روز متوالی برای تحویل کمک های بشردوستانه و ارائه خدمات پزشکی به بیماران و زخمی ها مطابق با قوانین بین المللی، پایان دهند.
در این قطعنامه تصریح شده است که پایان دادن به خصومت ها شامل عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش، القاعده و جبهه النصره (ANF) و سایر گروه های دیگر، تعهدات و اشخاص مرتبط با القاعده یا داعش و سایر گروه های تروریستی که توسط شورای امنیت تعیین شده اند؛ نمی شود.
همچنین این قطعنامه می خواهد که به شهروندانی که مایل به خروج از این مناطق هستند، اجازه داده شود و تاکید می کند استفاده از غیرنظامیان بی گناه به عنوان یک روش مبارزه، طبق قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است.
اعضای شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته اند تا پس از ۱۵ روز از تصویب این قطعنامه، گزارش از چگونگی اجرای این قطعنامه و چگونگی برخورد طرف های سوری با آن ارائه دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *