رهبر القاعده: اسلام‌گراها شریعت را فراموش کرده اند

رهبر القاعده در یک فایل صوتی، از احزاب اسلام گرای تونس و مصر به دلیل قدرت طلبی و فراموش کردن شریعت اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ایمن الظواهری، رهبر تشکیلات تروریستی القاعده در یک فایل صوتی تحت عنوان «پس از هفت سال، رهایی کجاست؟» پیام خود را خطاب به احزاب اسلام‌گرا مانند حزب «النهضه» تونس و حزب «آزادی و عدالت» منحل شده که یکی از شاخه‌های گروه اخوان المسلمین مصر است، آغاز کرد، با این دلیل که آنها موجب شکست انقلاب‌های عربی و حکومت اسلامی در بسیاری از کشورها شدند.

الظواهری گفت: بسیاری از مسلمانان خواهان اجرای شریعت هستند، در حالی که اسلام‌گراها به دنبال قدرت با ارائه امتیازات هستند که به عمق عقایدشان آسیب می‌زند.

وی افزود، دو حزب النهضه و اخوان المسلمین مشتاق جلب رضایت غرب و آمریکا بودند، اما این ایدئولوژی تنها منجر به بازگشت به همان سیستم‌های قدیمی می‌شود که انقلاب‌ها آن را برانداختند.

الظواهری در این فایل صوتی ۱۲ دقیقه‌ای نسبت به سرنوشتی ابراز ناخشنودی کرده که همه انقلاب‌های عربی پس از اینکه در معرض سرکوبی قرار گرفتند به آن روی آوردند، به جز سوریه که وارد راه‌حل‌های جهانی شده است. این یعنی اینکه ابرقدرت‌ها هستند که سرنوشت حوادث را مشخص می‌کنند.

بنا به گفته الظواهری، رژیم‌ها در تونس، مصر، یمن و لیبیا به قدرت بازگشتند و افراطی‌ها باید از این تجربه تلخ عبرت بگیرند، درس نخستی که باید آن‌ها بیاموزند این است که به دنبال راه‌حل‌های توافقی در ارتباط با عقاید خود نباشند کاری که باقی احزاب انجام می‌دهند.

به گفته او، تشکیلات القاعده پیشگام جنگ علیه آمریکا، روسیه و انگلیس و صاحبان روش درست برخلاف داعش است که به منزله خوارجی‌های افراطی و تکفیری‌هاست.

این پیام الظواهری تا اندازه‌ای شبیه آن پیامی است که در اگوست ۲۰۱۶ منتشر کرد و در آن از شکست انقلاب‌هاب عربی در مصر، تونس و یمن ابراز ناخشنودی کرد.

الظواهری در پیام پیشینش گروه اخوان المسلمین مصر را به مرغداری‌هایی تشبیه کرده که جوجه‌ها را پرورش می‌دهند تا به خاطر آنچه به آنها می‌دهند احساس خوشحالی کنند، اما از خطراتی که آنها را احاطه می‌کند، غافل هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *