برکناری وزیر امور مذهبی تونس: وهابیت عامل تروریسم است

دولت تونس روز جمعه محمد بن سالم وزیر امور مذهبی این کشور را به علت اظهاراتش در پارلمان که گفته بود وهابیت عامل تکفیر و تروریسم است برکنار کرد. دولت تونس در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: “یوسف الشاهد نخست وزیر تصمیم گرفت عبدالجلیل بن سالم وزیر امور مذهبی را به علت رعایت نکردن اصول کاری دولت و اظهاراتی که به اصول دیپلماتیک تونس آسیب می زند برکنار کند.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تونس، برکناری وی احتمالا برای جلوگیری از بحران با عربستان سعودی صورت می گیرد.

رسانه های محلی پنجشنبه اعلام کرده بودند، وزیر امور دینی در نشستی در پارلمان گفته بود: “به سفیر عربستان سعودی گفتم؛ مکتب خود را اصلاح کنید، از نظر تاریخی تروریسم فارغ التحصیل شماست.”

وی در نشست کمیته حقوق، آزادی ها و روابط خارجی در پارلمان افزود: “مکتب وهابیت عامل منازعه ای است که جهان اسلام با تندروی و تروریسم شاهد آن است.”

وی اضافه کرد، پیش از این، از سفیر عربستان سعودی اصلاحات در این خصوص را خواستار شده بود.

وی گفت: “با جرات این را به سعودی ها گفتم، به سفیر آنها و دبیرکل شورای وزیران کشور عرب (که مقر آن در تونس است) و یک سعودی است، گفتم مکتب خود را اصلاح کنید، تروریسم فارغ التحصیل مکتب شماست، این را با محبت و دوستانه به شما می گویم، من هیچ اختلاف یا دشمنی سیاسی با شما ندارم.”

وی اضافه کرد: “به عنوان یک دانشمند و اندیشمند به شما می گویم، تکفیر و تندروی از هیچ مکتب دیگری در اسلام به جز مکتب وهابیت صادر نمی شود. وهابیت عامل مشکلات است و تروریسم تولید می کند.”

از زمان قیام مردمی در سال ۲۰۱۱ که به حکومت زین العابدین بن علی، رئیس جمهور سابق تونس پایان داد و او به عربستان سعودی فرار کرد، روابط بین تونس و ریاض به سردی گراییده است.

تونس امیدوار است روابط با ریاض به سطح گذشته خود بازگردد تا شاید بتواند به جذب سرمایه گذاری کشورهای خلیج (فارس) با توجه به تشدید بحران اقتصادی در این کشور، کمک کند.

بیشتر ساکنان تونس را سنی های مذهب اشعری تشکیل می دهند. این اولین بار است که یک مسئول تونسی به صورت علنی از اندیشه وهابی عربستان سعودی انتقاد می کند.

وزارت امور دینی تونس نیز بیانیه ای صادر و در آن اعلام کرد: “روابط با عربستان سعودی سرشار از همبستگی و همکاری است و این همکاری در خدمت دین مبین ماست و هیچ چیز نمی تواند آن را خدشه دار کند.”

این وزارتخانه بر “احترام به همه مذاهب اسلامی با حفظ پایبندی به مذهب و فرهنگ” تونس تاکید کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *