چین ، جای آمریکا را می گیرد

بنابر نظرسنجی‌ها، شمار زیادی از مردم در سراسر دنیا بر این باورند که چین سرانجام به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا جای امریکا را می‌گیرد.

این نظرسنجی که موسسه « پیو» آن را انجام داده، در فاصله روزهای ۲ مارس تا اول می ۲۰۱۳ انجام شده است. ۳۷.۶۵۳ پرسش شونده از ۳۹ کشور دنیا در این نظرسنجی شرکت داشتند. از زمان رکود مالی در سال ۲۰۰۸ میلادی، آمار افرادی که امریکا را برترین قدرت اقتصادی دنیا می‌دانستند از ۴۷ درصد به ۴۱ درصد کاهش یافته است.

بر اساس نظرسنجی که در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام شد و در آن پرسش شوندگانی از ۲۰ کشور دنیا مشارکت داشتند، ۴۱ درصد از پرسش شوندگان امریکا و ۳۴ درصد چین را برترین قدرت اقتصادی دنیا می‌دانستند.دیدگاه غالب در سراسر اروپا این است که چین در نهایت به عنوان برترین قدرت اقتصادی دنیا جای امریکا را خواهد گرفت.

مردم در برخی از نزدیک‌ترین کشورهای متحد امریکا درغرب اروپا می‌گویند که چین درحال حاضر برترین قدرت اقتصادی دنیاست.۵۳ درصد از پرسش شوندگان در انگلیس می‌گویند که چین قدرت برتر اقتصادی دنیاست، این درحالی است که فقط ۳۳ درصد امریکا را قدرت اقتصادی دنیا می‌دانند. در آلمان نیز ۵۹ درصد می‌گویند چین قدرت اقتصادی دنیاست و فقط ۱۹ درصد امریکا را قدرت اقتصادی اول دنیا می‌دانند.

حتی در بسیاری از کشورهایی که هنوز امریکا در آن‌جا برترین قدرت اقتصادی دنیا تلقی می‌شود، بسیاری بر این باورند که چین یک روز به برترین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد. نتایج نظر سنجی« پیو» ، آخرین بازتاب نظرسنجی‌های جهانی درباره مبارزه اقتصادی امریکا از سال ۲۰۰۸ میلادی و توسعه اقتصادی چین در دهه‌های اخیر است.

سازمان همکاری اقتصادی وتوسعه در ماه مارس اعلام کرد، اقتصاد چین تا سال ۲۰۱۶ میلادی از نظر قدرت خرید از امریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا، پیشی خواهد گرفت.

بنابر تحلیل‌های تجاری آسوشیتدپرس، چین اکنون به عنوان شریک تجاری در بیشتر نقاط دنیا از امریکا از جمله متحدانش، مانند کره جنوبی و استرالیا پیشروتر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *