چرا آژانس ، دانشمندان ایرانی را ملاقات نمی کند ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه – جهان اسلام

دور جدید مذاکرات ایران و اژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز آغاز می شود. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس پیش از این اعلام کرده بود که این دور از مذاکرات با هدف ورود به بخش های دشوارتر و پیچیده تر برنامه هسته ای ایران برگزار می شود.

اشاره وی به این است که مدالیته نخست امضا شده میان ایران و آژانس که در روز ۲۰ مورد توافق قرار گرفت به مسائل آسان تری مانند معدن گچین و کارخانه تولید آب سنگین اراک می پرداخت. ظاهرا اجرای این مدالیته اکنون پایان یافته و ایران و آژانس می خواهند مدالیته جدیدی امضا کنند.

هدف مدالیته جدید رسیدگی به موضوعی است که آژانس از نوامبر ۲۰۱۱ تا کنون آن را ابداع کرده و ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای ایران خوانده می شود.

 

ابعاد احتمالی نظامی مجموعه ای ادعاهاست که آژانس می گوید اسناد آن را از کشورهای مختلف دریافت کرده و مضمون آن هم این است که ایران زمانی در گذشته برنامه هسته ای خود در حال آزمایش های انجاری بوده که صرفا به دید ساخت سلاح هسته ای می خورد. همچنین آژانس در این چارچوب اعلام کرده است که ایران زمانی آزمایش هایی در این باره انجام داده است که بتواند یک کلاهک اتمی را سوار بر موشک به خارج از جو بفرستد.

ایران تا کنون بارها اعلام کرده است که تمامی این ادعاها جعلی است. آژانس به دلیل ممانعت امریکا تا کنون اسنادی که ادعاهایش را تایید کند به ایران نداده است. از مجموع ۲۰۰۰ سندی که آژانس ادعا می کند در اختیار دارد فقط ۲۰ سند آن هم به صورت اسلاید پاورپوینت به ایران نشان داده شده است و تازه ایران ثابت کرده همین سندها هم جعلی هستند.

در یک نمونه در یکی از این سندها که ادعا شده بود برنامه ساخت یکی از اجزاء سلاح هسته ای در ایران است، نوشته شده بود که یک نسخه از سند باید به کتابخانه فرستاده شود. کارشناسان ایرانی در بیش از ۱۱ جلسه طولانی با آژانس اثبات کردند که چنین اسناد مسخره ای نمی تواند بخشی از یک برنامه علمی- دفاعی پیچیده باشد.

با این حال می بینیم که آژانس از پیگیری این ادعاها دست برنداشته و تلاش می کند با استفاده از فصت دولت جدید در ایران همان ادعاهای قبلی را مجددا تکرار کند با این تفاوت که امید دارد رویکرد دولت جدید در ایران باعث شود، ایران درباره موضوعی که تا قبل از این آن را کاملا ساختگی می دانسته آماده همکاری شود.

 

اگر ایران و آژانس روی یک مدالیته جدید در این باره باره توافق کنند در واقع ایران قبول کرده است با ساختار و محتوای مدنظر آژانس وارد بحث درباره این موضوع شود.

لازم است یادآوری شود که ایران در توافق ژنو که روز ۳ نهایی شد متعهد شده است که در زمان ما بین گام اول و گام نهایی همه مشکلات حال و گذشته با آژانس را حل و فصل کند.

اکنون روشن نیست که تیم مذاکره کننده ایرانی با چه رویکردی وارد بحث و مذاکره با آژانس در این باره خواهد شد. به عنوان نمونه آیا به دانشمندان اتمی ایران دسترسی داده خواهد شد.

تجربه نشان داده است که آن دسته از دانشمندان ایرانی که در معرض مصاحبه آژانس قرار می گیرند یا آژانس از جزئیات کار آنها مطلع می شود تبدیل به هدف های ترور سرویس های اطلاعاتی بویژه در اسراییل و امریکا و انگلستان می شوند. آژانس هم که اعلام کرده است بدون این دسترسی ها حاضر به بستن موضوع نیست. سوال این است که تیم ایرانی این معضل را چگونه حل خواهد کرد.

سوال بعدی این است که تحت چه ضوابطی و در مقابل چه مابه ازایی به آژانی اجازه بازدید از تاسیسات نظامی ایران داده خواهد شد؟

مذاکرات امروز باید پاسخ این سوال ها را روشن کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *