وکلای پارلمان : ناتو خودش نمی خواهد امنیت بر قرار شود

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

در طول دوازده سال گذشته، امریکا و ناتو نخواسته اند، صلح، ثبات و امنیت در افغانستان تامین شود.

به گزارش خاورمیانه، رئیس جمهور کرزی، ضمن سخنرانی در دانشگاه آکسفورد لندن، ماهیت حضور دوزاده ساله غرب در کشور را انتقاد کرده و گفته است که با حضور ۱۲ ساله غرب در افغانستان، چالش های امنیتی هنوز هم به پایان نرسیده است.

رییس جمهور کرزی در سخنرانی اظهار داشته بود که نبرد در روستاهای افغانستان وجود ندارد و باید جنگ به آن سوی مرزها کشانده شود. این انتقادات رئیس جمهور کرزی در حالی بیان می شوند که تا ۵ ماه دیگر باید کاخ ریاست جمهوری را بدرود بگوید.

با این حال، شماری از نماینده گان مجلس حضور دوازده ساله غرب و عدم تامین امنیت در کشور را تلاشی برای بقای حضورشان در کشور میدانند. قاضی رهین، عضو مجلس نمایندگان به خاورمیانه می گوید: به راستی در طول ۱۲ سال ناتو و همکارانش نخواستند، صلح و ثبات در افغانستان تامین شود.

به باور وی، ناتو و امریکا در ابتدا به راحتی توانستند در وقت کم، طالبان را به کمک نیروهای داخلی از بین برده و بیرون کنند؛ چون در آن زمان نیاز به نابودی طالبان و القاعده داشتند و هدفشان نیز مشخص بود. رهین اظهار داشت که طی دوازده سال گذشته، بر خلاف توقع مردم، طالبان دوباره تقویت شده و این رویکرد، تاکنون سوال برانگیز است.

این نماینده مردم می گوید: «اگر غرب در مبارزه با هراس افگنی صادقانه عمل می کرد؛ چه از راه صلح و چه از راه جنگ، قضیه افغانستان که همه روزه از مردم قربانی می گرفت؛ خاتمه می یافت.»

از سوی دیگر، عبدالستار درزابی، عضو دیگر مجلس نماینده گان باورمند است که حضور ناتو و غرب در افغانستان، تنها برای منافع افغانستان نبوده و منافع تمام کشورهای حاضر مدنظر بوده است. وی اظهار داشت که متاسفانه در دوازده سال گذشته نه تنها منافع کلی افغانستان تامین نشده؛ بلکه به دلیل عدم ظرفیت لازم، تمام قوت های غرب به هدر رفته است.

به باور درزابی، در بازسازی افغانستان نیز به دلیل کارا نبودن حکومت، کار جدی نشده و تمام کمک های مادی و معنوی ضایع شده است. این در حالی است که روز یکشنبه، وزارت خارجه افغانستان نیز هرچند ۱۲ سال اخیر را در تاریخ کشور پر دست آورد پنداشت؛ اما، تاکید کرد که در این مدت امریکا و همپیمانانش مرتکب اشتباهات جبران ناپذیری شده اند.

رییس جمهور کرزی در زمان حکومتش بارها از امریکا و متحدانش خواست تا نبرد را در روستاهای افغانستان کنار گذاشته و به نابودی لانه های امن شورشیان تمرکز داشته باشند؛ اما باور آگاهان بدین است که منافع راهبردی امریکا در منطقه سبب شده تا این کشور به مشکل تراشی ها در افغانستان و تداوم نبرد دست بزند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *