مجلس نمایندگان از پیمان استراتژیک خبری ندارد

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – پیمان استراتژیک

محمد نعیم لالی حمیدزی، نماینده مردم قندهار در مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت که تمام همسایه ها از حضور دایمی نیروهای خارجی به ویژه امریکا در افغانستان احساس خطر می کنند.

روسیه از امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن و چگونگی استفاده از پایگاه های نظامی نیروهای خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

پس از اعلام آمادگی رییس جمهور کرزی مبنی بر آمادگی برای برگزاری لویه جرگه، امضای توافق نامه امنیتی و ابراز خوش بینی امریکا از نهایی شدن هرچه زودتر این سند، روسیه دیروز بار دیگر با نگرانی از اوضاع امنیتی افغانستان گفته است که مقام های افغان نمیتوانند از اوضاع امنیتی این کشور پس ازسال ۲۰۱۴ میلادی اطمینان دهند.

وزیر خارجه روسیه گفته است که ایجاد پایگاههای نظامی و چگونگی استفاده از این تاسیسات برای کشورش پرسش برانگیزاست.

سرگئی لاوروف یک پروسه همه جانبه را یگانه راه حل سیاسی برای مشکل کنونی افغانستان گفته؛ اما تاکید کرده است که عدم علاقه مندی طالبان برای مذاکره با حکومت افغانستان و ادامه بازی های طالبان زمینه سازی برای یک جنگ داخلی دیگر خواهد بود.

به گفته وی، تا زمانیکه بازی با طالبان بدون اشتراک حکومت افغانستان به پیش برده شود، وضعیت کنونی در افغانستان باقی خواهد ماند.

در عین حال، وزیر خارجه روسیه هدف از ایجاد پایگاه ها و چگونگی استفاده از آنها را پرسش برانگیز خوانده؛ خواستار وضاحت بیشتر در این زمینه شده است.

در حالیکه با توجه به ادامه چالش های یک دهه اخیر در کشور، امضای توافق نامه امنیتی به سود افغان ها گفته میشود؛ اما اهداف درازمدت امریکا در منطقه و تلاش برای محاصره کشورهای رقیب با استفاده از قلمرو افغانستان، از انگیزه های اصلی نگرانی کشورهای منطقه از جمله روسیه و ایران گفته میشود.

محمد نعیم لالی حمیدزی، نماینده مردم قندهار در مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت که تمام همسایه ها از حضور دایمی نیروهای خارجی به ویژه امریکا در افغانستان احساس خطر می کنند.

به گفته وی، نگرانی این کشورها، از تعرض و تجاوز احتمالی نیروهای خارجی از خاک افغانستان به آنها است که کشورهای همسایه را با تهدید روبرو می سازد.

این نماینده مردم از عدم آگاهی شورای ملی در مورد موارد توافقنامه امنیتی نگرانی کرده و افزود که تا حال مجلس نماینده گان نمی داند که بر اساس توافقنامه امنیتی، افغانستان از امریکا چه می خواهد و امریکا از افغانستان.

وی خواهان مشوره حکومت با شورای ملی در مورد توافقنامه امنیتی با امریکا شد.

از سوی دیگر، اکبر اوریا، آگاه امور نظامی و سیاسی، مسایل و منافع اقتصادی را در تمایل حضور دایمی امریکا در افغانستان دخیل می داند. به گفته وی، بر اساس استراتیژی اقصادی، امریکا می خواهد که در اقتصاد جهان سهیم بوده و به دنبال منابع بزرگ انرژی جهان در آسیای مرکزی باشد.

به باور اوریا، این عامل می تواند راز پشت پرده حضور امریکا در افغانستان باشد؛ که این عوامل باعث نگرانی روسیه است که گویا امریکا با تحت سلطه داشتن کشورهای آسیا مرکزی، تلاش دارد تا به داشته های این منطقه دست یابد. این آگاه امور اظهار داشت که رقابت با چین هم می تواند مایع نگرانی شدید روس ها باشد.

این همه در حالیست که با نزدیک شدن زمان برای امضای توافق نامه امنیتی؛ حتی شورای ملی و مردم افغانستان نیز تا هنوز از محتوای این سند آگاهی ندارند، در حالیکه نگرانی ها در مورد این سند روز به روز در حال افزایش است؛ اما هفته گذشته وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که در صورت نگرانی کشورهای همسایه و منطقه، حکومت کابل حاضر است تا پیش نویس توافقنامه امنیتی را در اختیار این کشورها قرار دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *