لانه جاسوسی ؛ تئوری ماندگار یا پلیس جهانی ؟

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – شنود مکالمات افغان ها توسط NSA

 … از تسخیر سفارت خانه امریکا در تهران دهه ها گذشت و شعار تسخیر لانه جاسوسی آهسته داشت رو به فراموشی می رفت که ناگهان در هفته گذشته پدیده شنود میلیاردها گفت وگوی تلیفونی در جهان توسط سازمان سی ای ا امریکا به ویژه از رجال و زنان بر جسته جهان مانند انگلا مرکل صدر اعظم آلمان به کوس رسوایی جاسوسی این کشور بیشتر کوبید و تیوری تسخیر لانه جاسوسی دوباره به محراق توجه مردم جهان کشیده شد .

پس از به ثمر نشستن انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله خمینی در ایران روابط پراز فراز و نشیب امریکا با ایران با تسخیر سفارت این کشور توسط دانشجویان موسوم به پیرو خط امام به کلی قطع شد .

ایرانی که تا قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۷ روابط صمیمانه با امریکا بر قرار کرده بود و از حامیان منافع بلوک غرب در خاور میانه به شمار می رفت در انزوای کاملا سیاسی در این کشور که شاه کلید خاور میانه قلمداد می شد قرار گرفته بود .

ابتدا امریکا در راستای تحبیب دولت تازه تاسیس در ایران کوشید اما زمانی که مطمئن شد این دولت به تعبیر رهبر انقلاب به دهنش می زند از بازگرداندن ایران در دایره نفوذ خویش مایوس شد و شروع به سنگ اندازی در مسیر انقلاب کرد .

مسدود کردن دارایی ها و اموال ایران درمنطقه و اکناف جهان و از اعمال تحریم ها براین کشور تاکنون و مناقشه تکنالوژی اتمی و هستوی همواره خواسته است تا این کشور را در مقابل خواسته ژتو استراتیژیک خویش به زانو در آورد .

اگرچه اصطکاک روابط ایران و امریکا نقطه عطف برای بالندگی هرچه بیشتر نظام که برآیند انقلاب اسلامی دراین کشور بود گردید اما این قلم بر آن است که زوایای دو شعار ماندگار مردم ورهبر این انقلاب را به کنکاش گیرد .

شیطان بزرگ پلیس جهانی ؟ 

رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران آیت الله خمینی درحاشیه یک سخنرانی اش در ایران گفته بود که امریکا شیطان بزرگ است . شیطان بزرگ در قاموس دین و عقیده بر کسی اطلاق می گردد که در سینه ها وسوسه ایجاد کند و مقدمات اضمحلال توده ها را بر چیند تا در دام اسارت هنجار های شیطانی وی گیر دهند .

دقیقا امریکا در روزگار ما چنین رسالت را به دوش یدک می کشد از طرح جنگ تمدنها گرفته و خاور میانه بزرگ وکسوف هلال شیعی در سطح منطقه و جهان و از مبارزه با تروریسم و ایجاد دموکراسی و تحقق صلح در افغانستان و لشکر کشی های عجولانه در ویتام و خاور میانه به ویژه عراق و رها کردن این کشور در دام القاعده و تروریسم و خط و نشان کشی های این کشور برای سوریه وایران و همه و همه دال براین است که امریکا ماهیت شیطانی دارد تا تمام کشور های ضعیف جهان را در دایره نفوذ خویش محصور گرداند .

تسخیر لانه جاسوسی

بعداز فرو پاشی نظام شاهی در ایران و شکل گیری انقلاب اسلامی در این کشور موج از اخراج مستشاران خارجی و امریکایی که در واقع نقش آنتن های استخباراتی را برای امریکا و سازمان سیای این کشور بازی میکردند ـ امریکا را بر آن داشت تا فعالیت های تخریبی خویش را برای تضعیف انقلاب از داخل سفارت خانه اش در تهران هدایت کنند چون پایگاه دیپلوماتیک است و مصئونیت سیاسی دارد تا جایی می تواند اوضاع را بر وفق مراد خویش تغییر دهد .

این جا بود که مسئولان نظام و انقلاب دست به یک ریسک تاریخی زدند گروهی از محصلین موسوم به دانشجویان پیرو خط امام را سازماندهی کردند و برسفارت امریکا در تهران یورش بردند و تعدادی از کارمندان این سفارت را به اسارت گرفتند و مرکز ثقل بحران آفرینی را در تهران از بین بردند .

از تسخیر سفارت خانه امریکا در تهران دهه ها گذشت و شعار تسخیر لانه جاسوسی آهسته داشت رو به فراموشی می رفت که ناگهان در هفته گذشته پدیده شنود میلیاردها گفت وگوی تلیفونی در جهان توسط سازمان سی ای ا امریکا به ویژه از رجال و زنان بر جسته جهان مانند انگلا مرکل صدر اعظم آلمان به کوس رسوایی جاسوسی این کشور بیشتر کوبید و تیوری تسخیر لانه جاسوسی دوباره به محراق توجه مردم جهان کشیده شد .

بنابر ادعای روزنامه معاریو چاپ تل اویو در اسرانیل امریکا تقریبا تمام گفت وشنودها را در خاور میانه شنود می کند قطع نظر از اینکه پروژه پریزم که توسط ادوارد اسنودن فاش شد و راز تسلط اطلاعاتی امریکا برایمیل و پیامک های انترنتی مردم جهان را فاش ساخت اینبار رسوایی فرا تر از آن است که توصیف گردد .

این روزنامه ادعا کرده است که تاسیسات استراق سمع که در سقف سفارتخانه امریکا در تل اویو قرار دارد عامل رصد گفت وگو ها در خاور میانه است .

این در حالی است که نظیر این تاسیسات در سفارت خانه های امریکا در دوبی و پکن و مسکو و مادرید قرار دارد نیز کار گذاشته شده است و از طرف دیگر روزنامه دیر اشپیگل چاپ آلمان سفارت امریکا لقب لانه جاسوسی داده است .

دانی یاتون رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی موساد اسرانیل نیز اذعان کرده است که امریکا از تمام همپیمانان خویش حتی از اسرائیل استراق سمع می کند .

شنود مکالمات مردم جهان قطع نظر از بار ضد اخلاقی که دارد رسوایی بزرگ جاسوسی امریکا نیز پنداشته می شود که سفارت خانه های این کشور و همپیمانان منطقوی اش به آن دست یازیده است .

چنانچه در خاور میانه رسالت این مهم را اسرائیل وقطر و دوبی به دوش دارند و در اروپا اسپانیا و در جنوب آسیا بعید نیست که کشور پاکستان مجری این پروژه باشد و با همکاری های انسانی و فنی خویش این پروژه را تعجیل بخشیده است .

و اما در افغانستان آنچه اتفاق افتاده است انگشت های اتهام تا حدی می تواند سوی شرکت های مخابراتی و وزارت مخابرات کشور نشانه رود چرا که گلوگاه های فنی – انفورماتیک ، همین نهاد ها می باشند و تا جایی مسئولیت ان را به دوش بگیرند و بار ضد اخلاقی این پروژه را برای اذهان عامه توجیه کنند .

چندی پیش گزارش های تایید نشده ای از شرکت های مخابراتی به بیرون درز کرد مبنی بر اینکه :

همه دستگاه های ارتباطی شرکت های مخابراتی یک جعبه سیاه الحاقی دارند که اکثر انجینران از آن سر در نمی آوردند، یک شرکت آمریکایی به صورت مکرر و فقط شبانه وقتی کارمندان عادی حضور نداشتند روی آن دستگاهها کار میکردند .

این در حالیست که چهل ودو تن از رهبران جهان این پروژه را عامل خنثی سازی خیلی از حملات تروریستی در جهان دانسته و اند به ابهت برادر بزرگی امریکا تن داده اند .

علی ای حال روند ایجاد لانه های جاسوسی امریکا در چهارچوب سفارت خانه های این کشور در سطح جهان اولا حقوق دموکراتیک شهروندی را نقض می کند زیرا یک شهروند در یک جامعه دموکراتیک به هیچ کس و برادر بزرگی اجازه نمیدهد تا حریم خصوصی و گفتار و کردارش را بشکناند .

و از طرف دیگر سوءاستفاده از اماکن که مصئونیت سیاسی دارند گامیست برای درو زدن قوانین دیپلوماسی کشور های جهان که بایستی سازمان ملل متحد در این باره تصامیم معقول و عاری از گرایش به برادر بزرگی طرف قضیه اتخاذ کند .

لذاست که آیا به تعبیر آیت الله خمینی امریکا برادر بزرگ / شیطان بزرگ در منطقه است ؟ و آیا سفارت خانه های این کشور ماهیت لانه جاسوسی را در سطح جهان دارد ؟ ـ دو موضوع که چندین دهه پیش روحانیون محافظه کار در ایران به آن هشدار داده بودند یا اینکه این پلیس جهانی و این چشم جهان بین ، در ادعایی که اخیرا ابراز داشته است صادق می باشد ؛ مقامات ایالات متحده چندی پیش گفته بودند – کنترل های ما و شنود های NSA تواسنته است از ده ها اختطاف طیاره در جهان جلوگیری کند و صد ها عملیات تروریستی را خنثی نماید و نظم امنیتی کشورهای بحران زده را تا حدی حفظ کند .

این ؛ پرسش هایی است که توقع می رود تا چندی بعد برای شهروندان جهانی روشن شود .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *