شیعه و سنی در عراق علیه القاعده متحد شدند

خبرگزاری خاورمیانه – میز مقاومت اسلامی

به باور بسیاری از ناظران، این روز‌ها منطقه خاورمیانه، یکی از سخت‌ترین دوران‌‌ خود را می‌گذراند، زیرا گسترش دامنه فعالیت گروه‌های وابسته به القاعده از سوریه به عراق و لبنان، درگیری‌ها در این دو کشور را شدت بخشیده است. در این میان، وضعیت عراق به سرعت به سمت وخیم‌تر شدن پیش می‌رود و درگیری‌ها در این کشور شدت و عمق بیشتری پیدا می‌کند.

جدید‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که در درگیری‌های روز گذشته میان ائتلاف نیروهای پلیس و ارتش عراق و نیروهای قبیله‌ای این کشور با گروه‌های وابسته به القاعده، بیش از ۱۰۰ تن کشته شده‌اند.

در همین حال، گروه‌های وابسته به القاعده، پرچم خود را در بخش‌هایی از دو شهر در ولایت «انبار» (فلوجه و رمادی) برافراشته و این مناطق را دولت اسلامی اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی و مقامات امنیتی عراق گزارش داده که روز جمعه نیز نیروهای اسلام‌گرای القاعده ـ که همگی لباس‌های سیاه بر تن کرده و پرچم‌های القاعده را در هوا تکان می‌دادند ـ درگیری شدیدی را در شهر رمادی با ارتش عراق ادامه دادند.

قبایل گوناگون سنی مذهب اکنون در پی توافق سران قبایل با دولت مرکزی عراق در نبرد علیه نیروهای القاعده حضور یافته‌اند. توافق میان سران قبایل و دولت مرکزی روز پنجشنبه تحقق یافت. هرچند قبایل سنی‌مذهب با دولت عراق دارای اختلافاتی هستند،‌ جدی بودن خطر سلطه القاعده بر عراق به عنوان یک تهدید مشترک، آن‌ها را به سوی همکاری واقعی با دولت کشانده است.

 

در همین حال، برخی گزارش‌ها از کشته شدن فرمانده گروه دولت اسلامی عراق و شام داعش به همراه د‌ه‌ها ‌‌فرد تحت امرش در این درگیری‌ها حکایت دارد. نیروهای دولت اسلامی عراق و شام، روز پنجشنبه موفق به تصرف نیمی از شهر فلوجه و بخشی از شهر رمادی شده بودند.

 

ورود نیروهای القاعده به این شهر‌ها پس از خروج ارتش از آن‌ها صورت گرفت. نوری مالکی نخست وزیر عراق به منظور کاهش تنش‌ها میان دولت و عشایر سنی‌مذهب، فرمان خروج ارتش از شهرهای استان انبار را صادر کرده بود.

یکی از سران عشایر که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته: نمی‌توان به القاعده اجازه داد که جای پایی در انبار داشته باشد… نبرد سنگین است و با توجه به پنهان شدن نیروهای القاعده در مناطق مسکونی‌ پیچیده است .

شیخ رافع عبدالکریم ابوفهد که رهبری نیروهای عشایر برای مقابله با القاعده را بر عهده دارد هم گفته: آن‌ها جنایتکاران تندرو هستند و می‌خواهند کنترل شهر را به دست گیرند و همه را بکشند .

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شیخ احمد ابو ریشه، سخنگوی نیروهای الصحوه نقل کرده که از کشته شدن ۶۲ تن از نیروهای دولت اسلامی عراق و شام از جمله ابو عبدالرحمن البغدادی فرمانده آن‌ها در انبار خبر داده است. نیروهای الصحوه، شبه‌نظامیان سنی‌مذهب هستند که از چند سال پیش‌ به دولت عراق در جنگ با گروه‌های تندروی اسلامگرا‌ کمک می‌کنند.

دولت اسلامی عراق و شام نام تشکیلات مرتبط با القاعده است که نخست با نام دولت اسلامی عراق، تنها در عراق فعالیت داشت؛ اما با گسترش جنگ‌های داخلی در سوریه، این گروه فعالیت خود را در این کشور نیز گسترش داد و نام دولت اسلامی عراق و شام را برای خود برگزید. با این حال، فعال شدن دوباره این گروه در عراق، به طور خاص به اوضاع سوریه و تلاش این گروه برای استفاده از این شرایط جهت تسری بحران به کل منطقه و درگیر کردن متحدان دولت دمشق ارتباط می‌یابد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *