سه دلیل برای تنش آمریکا و ونزولا

خبرگزاری خاورمیانه – میز بین الملل / قاره آمریکا

گویی قرار نیست هرگز روابط میان واشنگتن و کاراکاس به سمت تنش زدایی و صلح پیش برود چرا که تنش و جدال های دیپلماتیک و رسانه ای این دو کشور همچنان ادامه دارد


اما جدیدترین تنش سیاسی طرفین که بلافاصله رسانه ای شده و در میان رسانه های منطقه بازتاب یافته است به واکنش مقامات ونزوئلایی به اظهار نظر کاندیدای آمریکایی ها برای تصدی پست نمایندگی دائم در سازمان ملل متحد باز می گردد. سامانتا پاور ،دیپلمات ارشد آمریکایی، طی روزهای اخیر در یادداشتی که در سایت های مختلف آمریکایی بازتاب پیدا کرده بود نوشته بود چنانچه به عنوان گزینه نهایی کاخ سفید جهت تصدی پست نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل متحد برگزیده شوم در کوتاه ترین زمان ممکن شکایت هایی علیه سه دولت روسیه، کوبا و ونزوئلا به دلیل فضای سرکوب و خفقان جاری در این کشورها تنظیم و منتشر خواهم کرد تا در کارگروه های تخصصی سازمان ملل و کمیسیون پیگیری حقوق بشر مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

در همین رابطه «الیاس جاوا» وزیر امور خارجه ونزوئلا با محکوم کردن این اظهار نظر آن را نمونه آشکار مداخله غیرقانونی در امور داخلی و مسائل سیاست خارجی کشور متبوعش خواند. او افزود تا مادامی که آمریکایی ها حق حاکمیت دولت ونزوئلا و آرای مردم به رئیس جمهور فعلی کشور (نیکلاس مادورو) را در عمل محترم نشمارند روابط میان ما عادی نخواهد شد.

همچنین جاوا بار دیگر از تصمیم دولتش برای اعطای پناهندگی سیاسی به ادوارد اسنودن دفاع کرد و گفت این اقدام دولت در چارچوب قوانین مربوطه به حقوق بین الملل بوده و بر خلاف دیدگاه آمریکایی ها نقض کننده این قوانین نیست و مساله ای داخل محسوب می شود.

اما نیکلاس مادورو رئی جمهوری ونزوئلا نیز که دنباله روی راه هوگو چاوز فقید محسوب می شود در کنفرانسی مطبوعاتی نسبت به سخنان کاندیدای جدید آمریکایی ها برای حضور در سازمان ملل متحد واکنش نشاد داد و گفت از رئیس جمهور اوباما می خواهم در کوتاه ترین زمان ممکن این صحبت های بی مسئولانه و خارج از عرف دیپلماتیک نماینده اش را اصلاح و نسبت های ناروا به کاراکاس را جبران کند.

چشم انداز پیش رو

بدین ترتیب باید گفت شواهد امر طی ماه های اخیر حاکی از آن هستند که به رغم پیش بینی های اولیه و خوشبینانه در خصوص بهبود روابط آمریکا – ونزوئلا پس از مرگ هوگو چاوز، باید گفت دو کشور همچنان دارای روابطی تنش آلود بوده و سطح روابط آنها هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است. در همین راستا حمایت ضمنی آمریکایی ها از رقیب راستگرای مادورو در انتخابات ریاست جمهوری بر افزایش بی اعتمادی مقامات کاراکاس افزوده است و اظهار نظرات اخیر پاور هم حاکی از آن است دست کم در کوتاه مدت هیچ تغییر محسوسی در روابط دو طرف مشاهده نخواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *