سفارت ایران در بیروت چگونه مورد حمله قرار گرفت و چرا ؟ اختصاصی

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – مقاومت اسلامی

وقوع دو انفجار قوی منطقه بئر حسن را در نزدیکی سفارت ایران به شدت تکان داد. صبح امروز انفجار نزدیک سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، ۲۳ شهید و ۱۴۶ مجروح بر جا گذاشت.

 

ب

ه گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شبکه المنار گزارش داد دو انفجار در نزدیک سفارت ایران در منطقه بئر حسن در جنوب بیروت رخ داد که بر اثر آن دست کم ۲۰ نفر شهید و بیش از ۹۶ نفر هم زخمی شده اند.

بر اساس این گزارش، بر اثر این دو انفجار خسارتهای فراوانی به ساختمانهای مسکونی و تجاری و موترهای مردم وارد شده است.

چگونگی عملیات

گفته میشود انفجار اول را یک تروریست انتحاری انجام داده و خود را در آن مکان منفجر کرده است و هنگام خروج شهروندان و دستگاههای حامی سفارتهای ایران و یمن، دومین موتر بمبگذاری شده منفجر شد که خسارتها و تلفات زیادی به جا گذاشته است

شبکه المنار همچنین به نقل از برخی منابع اعلام کرد که انفجار اول از سوی یک عامل تروریستی صورت گرفت که عملیات انتحاری را اجرا کرد و پس از جمع شدن شهروندان و نیروهای امنیتی درمقابل سفارت ایران در بیروت ، انفجار دوم با خودروی بمب گذاری شده روی داد که خسارت و تلفات زیادی برجای گذاشت.

القاعده اعلام کرد : دو هدف در پی این حمله ی انتحاری را دنبال میکند :

مسئول گروه عبدالله عزام وابسته به القاعده، مسئولیت انفجار تروریستی نزدیک سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفت. سراج الدین زریقات که از رهبران این گروه وابسته به القاعده است ، در توییتر اعلام کرد که، اینگونه عملیات تا تحقق دو مطلب ادامه دارد:

۱. نخست خروج نیروهای حزب الله از سوریه

۲. آزاد شدن عناصر این گروه از زندانهای لبنان.

در این حمله تروریستی ۲۳ نفر شهید و ۱۴۶ تن مجروح شد

تحقیقات امنیتی

تحقیقات اولیه فرماندهی اردوی لبنان نشان می دهد که انفجار اول در منطقه الجناح بیروت نزدیک سفارت ایران ، ناشی از اقدام تروریستی یک عامل انتحاری بود که موتورسیکلت خود را منفجر کرد و انفجار دوم ناشی از یک اقدام انتحاری دیگر بود که به منفجر کردن خودروی بمب گذاری شده اقدام کرد.

اما از مسئولان قضایی نیز ” صقر صقر ” کمیسر دولت در دادگاه نظامی به همراه فادی عقیقی معاون خود برای شروع تحقیقات اولیه از محل انفجار بازدید کردند.

قاضی صقر مدیریت استخبارات اردو و پلیس نظامی و دایره جنایی را مامور انجام تحقیقات اولیه درباره انفجارهای امروز در بیروت با هدف دستیابی به جزئیات و ابهامات این حمله کرد.

استخبارات سوریه گفته است : استخبارات عربستان و رژیم اسرائیل در آن دست دارند

منابع خبری همچنین گزارش کردند که شش نگهبان سفارت ایران در حادثه انفجار امروز به شهادت رسیده اند.

منابع امنیتی گزارش کرده اند که خودرویی که انفجار با آن صورت گرفته است ، “GMC” و حامل بیش از ۱۰۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده است. شبکه ” المیادین” اعلام کرد که بخش بالای جسد اولین عامل انتحاری ، همچنان قابل شناسایی است.

اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت

غضنفر رکن آبادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شبکه خبری العالم اظهار کرد :

” بی شک این قبیل اقدام ها تروریستی در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی است و تروریست ها دانسته یا ندانسته در خدمت این رژیم و اهداف آن قرار دارند ” .

سفیر ایران در بیروت خاطرنشان کرد که تعدادی از بادیگاردهای سفارت شهید و تعدادی نیز مجروح شده اند و تحقیقات برای کسب آخرین آمار تلفات این اقدام تروریستی ادامه دارد.

رکن آبادی خطاب به مجریان این حمله تروریستی گفت:

” اگر منطق و استدلالی دارید بیان کنید وگرنه این کار شما بهترین دلیل شکست شما از مقاومت لبنان و اصول جمهوری اسلامی ایران است ” .

وی افزود: این راه ماست و تصمیم خود را گرفته ایم که در این راه بمانیم و همگی برای شهید شدن در این راه آماده ایم و به آن افتخار می کنیم.

رکن آبادی لحظاتی بعد از انفجار در گفت و گویی ، اسرائیل را متهم کرد که در حادثه انفجار امروز بیروت دست دارد وی افزود: هیچیک از کارکنانی که داخل ساختمان سفارت بوده اند آسیب ندیده اند و در سلامتی به سر می برند اما رایزن فرهنگی سفارت ایران بر اثر شدت جراحات وارده به فیض شهادت رسیده است.

وی توضیح داد که حجت الاسلام ابراهیم انصاری هنگام حادثه در حال عبور از برابر ساختمان سفارت بود.

شورای عالی امنیت سوریه دست به کار شد

عمران الزعبی اعلام کرد :

” بوی “پترو دالر ” از انفجارهایِ نزدیک سفارت ایران در بیروت به خوبی استشمام می شود، و طرفهایی خاص در منطقه مانند عربستان و برخی دیگر از حکومتهای عرب حاشیه خلیج فارس واسرائیل می خواهند سیاست “تروریسم” را در منطقه فراگیر کنند.

وی افزود: کاملاً معلوم است که استتخبارات برخی کشورهای عربی و غربی پشت پرده انفجارهای تروریستی بیروت قرار دارند .

الزعبی خاطرنشان کرد:

” جامعه جهانی باید با اینگونه حملات تروریستی مقابله کند و برای جلوگیری از حملات تروریستی در سوریه، عراق و لبنان به کشورهایی خاص فشار بیاورد “

او ادامه داد :استخبارات عربستان و رژیم اسرائیل در آن دست دارند .

الزعبی تأکید کرد:

” انفجارهای بیروت مرتبط با تحولات سوریه ، کنفرانس ژنو ۲ و مذاکرات هسته ای (ایران و گروه ۱ + ۵ ) است و این انفجارها نشان می دهد که عربستان و اسرائیل سیاست خشونت را به جای سیاست مذاکره درپیش گرفته اند ” .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *