زندان‌های مخفی سازمان سیا در کشور لهستان

در تازه ترین مورد الکساندر کواسنیوسکی، “رییس جمهور پیشین لهستان” اعتراف کرده است که در زمان ریاست جمهوری اش به آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) اجازه داده بود زندان‌های مخفی در لهستان احداث کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، الکساندر گفته است که کشورش زندان‌های مخفی را در اختیار سازمان سیا قرار داده بود تا ماموران این سازمان بتوانند از مظنونان عضویت در القاعده بازجویی کنند.

کواسنیوسکی افزود: «طرف امریکایی از طرف لهستانی خواست یک مکان آرام بیابد تا آنها بتوانند به نحوی موثر به جمع‌آوری اطلاعات از افرادی بپردازند که از آمادگی خود برای همکاری با طرف امریکایی خبر داده بودند.»

وی تاکید کرد: «ما موافقت خود را با این اقدام اعلام کردیم.»

با این وجود وی اتهامات مبنی بر شکنجه زندانیان سیا در لهستان را رد کرده است.

این نخستین بار است که یک مقام لهستانی وجود زندان‌های مخفی تحت اداره سیا در این کشور اروپایی را تایید می‌کند.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، ۸ مظنون در زندان‌های مخفی سیا در لهستان زندانی بودند.

کواسنیوسکی ۶۰ ساله از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ رییس جمهور لهستان بود.

وی این سخنان را یک روز پس از آن مطرح کرد که کمیته اطلاعاتی سنای امریکا گزارشی درباره برنامه شکنجه سازمان سیا در زمان دولت جرج بوش، رییس جمهور سابق امریکا منتشر کرد.

این گزارش ۶ هزار و ۲۰۰ صفحه‌ای حاصل بررسی ۵ ساله سنای امریکا در خصوص ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار سندی است که ناکامی‌های سیا را در زمان اجرای برنامه برنامه «بازجویی بهبود یافته» در دوران ریاست جمهوری بوش مرور می‌کند.

برنامه شکنجه سازمان سیا بازداشت مظنونان به تروریسم و انتقال آنان به زندان‌های مخفی در خارج از امریکا را شامل می‌شد. زندانیان در این زندان‌ها که به مکان‌های سیاه معروف بودند با تکنیک‌های سخت بازجویی از طریق شکنجه مواجه بودند که از جمله آنها می‌توان به شکنجه غرق مصنوعی اشاره کرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *