جو بایدن در هند چی می کند ؟

خبرگزاری خاورمیانه – میز شبه قاره هند

جو بایدن ،معاون رئیس جمهوری آمریکا،  بتازگی  وارد دهلی نو پایتخت هندوستان شد تا رسماً سفر چهار روزه اش به مهمترین کشور شبه قاره را آغاز کند.

دیدارهای بایدن

قرار است طی این سفر وی با رئیس جمهوری و نیز نخست وزیر جمهوری هندوستان دیدار و گفتگو کند. وی همچنین قرار است در میزگردی اقتصادی که میان سرمایه داران و شرکت های بزرگ تجاری هند و آمریکا به مدت دو روز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود به عنوان ارشدترین مقام آمریکایی شرکت کند.

اهداف سفر بایدن

مهمترین محورهای گفتگوی بایدن با مقامات هندی در وهله نخست بر سر همکاری های اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیک است. آمریکا و هند از دیرباز دارای روابط اقتصادی خوب و نیز تعامل سیاسی گرم بوده اند. اوج این روابط به عصر جنگ سرد و تلاش آمریکا برای کنترل چین از طریق هندی ها باز می گردد. طی سال های اخیر هندی ها یکی از تامین کنندگان متخصصین نرم افزاری آمریکا بوده اند و شرکت های نرم افزاری و طراحی هندی هم فعالیت های بیشتری نسبت به قبل داشته و همکاری های اقتصادی رو به گسترشی با طرف آمریکایی داشته اند.

تعاملات و روابط در زمینه انرژی نیز یکی دیگر از محورهای سفر بایدن به دهلی اعلام شده است هر دو کشور سع وافری دارند تا در زمینه انرژی های جایگزین سوخت های فسیلی کارهای تحقیقاتی گسترده تری کنند. همچنین هندی ها در زمینه هسته ای روابط دیرینه ای با آمریکایی ها دارند و امیدوارند در ساختن نیروگاه های برق هسته ای بتوانند همکاری و حمایت های بیشتری از آمریکایی ها بدست آورند.

صحبت در خصوص مسائل امنیت دفاعی بخش دیگری از محورهای مورد نظر بایدن در سفر به دهلی است. دهلی هرچند روابط دوستانه تری با چین و پاکستان طی سال های اخیر داشته است اما همچنان مسائل مرزی بین این کشورها باقی مانده است و آمریکایی ها مایل نیستند این مسائل از حدی بیشتر شده و یا تبدیل به جریان های غیرقابل پیش بینی و کنترل شوند. مساله امنیتی دیگر بحث بر سر تداوم همکاری های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای مبارزه با تروریسم و اسلام گرایان افراطی است. چرا که هندوستان نیز طی سال های اخیر چندین بار با حملات تروریستی بخصوص در شهر بمبئی مواجه گردیده است و به همین دلیل سعی داشته است تا روابط دفاعی – اطلاعاتی اش با آمریکا را با هدف کاستن از میزان خطرات بالقوه افزایش دهد.

مسائل افغانستان محور دیگر دیدارهای بایدن در هند خواهد بود. ایالات متحده که حامی اول خارجی دولت مستقر در کابل هستند تا کنون میلیاردها دلار صرف برقراری امنیت در این کشور کرده اند اما هنوز نتوانسته اند به هدف خود دست یابند. همچنین حامد کرزی و دولت افغانستان که پاکستانی ها را یکی از عوامل اصلی ناامنی کشورشان می دانند با علم به رقابت خصم آلود میان اسلام آباد و دهلی نو، اقدام به امضای معاهده روابط استراتژیک به هندی ها کرده اند و به نظر می رسد بایدن در این سفر می کوشد هندی ها را به انجام اقدامات عملی تر و سرمایه گذاری بیشتر در افغانستان برای ایجاد ثبات و امنیت دعوت کند.

سنگاپور مقصد بعدی

طبق اعلام سخنگوی کاخ سفید قرار است بایدن در پایان سفر چهار روزه خود به هند، از آنجا راهی جزیره سنگاپور شده و با مقامات این کشور که دیگر همپیمان منطقه ای آمریکا محسوب می شوند دیدار و گفتگو کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *