اتحادیه اروپا و ناتو در پی جنگ تبلیغاتی با روسیه

قدرت‌های غربی به دنبال مقابله با کمپین رسانه‌ای روسیه در قبال اوکراین هستند امری که باعث شده تا این کشورها در بسیاری از مواقع

قدرت‌های غربی به دنبال مقابله با کمپین رسانه‌ای روسیه در قبال اوکراین هستند امری که باعث شده تا این کشورها در بسیاری از مواقع برای دستیابی به آرامش در مسیر نادرست قدم بگذارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هدف اصلی مقابله دولت‌های غربی دستیابی به عناوین خبری رسانه‌هاست تا نشان دهند که روسیه اصلاً حقیقت را بیان نمی‌کند.

رابرت سیژل، سخنگوی ناتو در روسیه گفت: در روسیه به نظر می رسد افسانه‌های قدیمی دوران جنگ سرد در حال بازگشت است. تبلیغات بسیار گسترده، جامع و فراگیر است. حدود ۹۰ درصد از روس‌ها اخبار را از رسانه‌ها و تلویزیون دولتی این کشور دریافت می‌کنند؛ روس‌های منتقد هم اصلا اخبار را دنبال نمی‌کنند. به هر حال این سخنان همیشگی وجود دارد که جهان خارج یک تهدید برای روسیه است.

الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال گذشته میلادی در حالی صورت گرفت که تلاش و تعهد کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا باعث وخامت روابط میان مسکو و اوکراین شد.

بخش اصلی تلاش روسیه در واقع ماشین پیچیده تبلیغاتی است که کارشناسان و تحلیلگران غربی می‌گویند با هدف غلبه بر جریان اصلی رسانه‌ای غرب است.

در اوایل اپریل ۲۰۱۵، بسیاری از کانال‌های تلویزیونی روسیه گزارش‌هایی را درباره کشته شدن دختر جوانی در اثر آتش توپخانه‌های اوکراینی و در نقض توافقنامه آتش بس مینسک منتشر کردند. شبکه خبری بی‌.بی‌.سی این گزارش را پیگیری کرد اما راه به جایی نبرد و نهایتاً یک خبرنگار روس تایید کرد که این دختر اصلاً وجود خارجی نداشته است.

دولت لیتوانی پخش برنامه‌های تلویزیونی RTR Planeta روسیه را به خاطر تحریک به بی‌قانونی، رفتارهای خصمانه و ارائه اطلاعات نادرست منع کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا نیز قرار است در نشست جون ۲۰۱۵ برنامه‌ای را با هدف مقابله با کمپین جعلی اطلاع‌رسانی روسیه انجام دهند.

Author

About Author