جبیر بر حضور افسران بریتانیایی و آمریکایی در مراکز فرماندهی عملیات در یمن تأکید کرد

1446061431902085300عادل الجبیر وزیر امور خارجه ی عربستان سعودی در پایان نشست خود با فیلیپ هاموند همتای بریتانیایی و جان کری همتای آمریکایی خود در لندن، با اشاره به اطلاع افسران بریتانیایی و آمریکایی از لیست اهداف بر حضور آنان در مراکز فرماندهی عملیات در یمن تأکید کرد. وی افزود: عربستان سعودی چیزی برای مخفی کردن درباره ی حملات هوایی خود در یمن ندارد، افسرانی بریتانیایی، آمریکایی و از سایر کشورها در مرکز فرماندهی و کنترل حضور دارند، آنان می دانند لیست اهداف ما چیست، چه انجام می دهیم، و چه کاری انجام نمی دهیم.

به گزارش گاردین، الجبیر در ادامه ی سخنان با تشریح اینکه این افسران نظامی خارجی نقشی در تعیین لیست اهداف ندارند، افزود: ما لیست اهداف را تعیین می کنیم و نه آنان. از لحاظ فنی نمی دانم دقیقا در کدام بخش عملیات به یاری ما می آیند، اما آنچه می دانم این است که آنان از لیست اهداف اطلاع دارند.

الجبیر با اشاره به خرسندمندی هم پیمانان عربستان سعودی از عدم هدف قرار گرفته شدن غیر نظامیان و با استدلال بر سخنان همتای بریتانیایی خود که اخیرا در پارلمان گفته بود “افسران بریتانیایی همراه با ارتش سعودی دقت دارند قانون های بین المللی انسانی زیرپا گذاشته نشود” عنوان کرد: تا کنون هیچ شاهدی دال بر نقض قوانین به صورت متعمدانه وجود نداشته است.

با این حال روزنامه ی گاردین با عنوان کردن سؤالاتی که پاسخ آن را نادانسته به شمار آورد نوشت:

– نیروهای بریتانیایی زیر نظر کدام فرماندهی عمل می کنند؟ فرماندهی بریتانیایی یا سعودی؟

– آیا آنان جزء همان ۹۴ سرباز بریتانیایی هستند که در سخنان مبهم وزیر دفاع در ماه دسامبر به آنان و پیوستن این نیروها به فرماندهی ائتلاف عربی اشاره شد؟

– وزرای بریتانیا چه نقشی در تصویب وظایف آنان داشته اند؟

– گاردین در پایان نوشت: این حق شهروند بریتانیایی است که از پاسخ این سؤالات آگاه باشد.

Author

About Author