جایزه اسکار قالین افغانستان در نمایشگاه دوموتکس آلمان

خبرگزاری خاورمیانه / میز اقتصاد

قالین افغانستان در نمایشگاه دوموتکس آلمان که در شهرهانورجرمنی برگزار شده بود جایزه اسکار را بدست آورد، در نشست خبری که شنبه ۲۸ ام جدی به این مناسبت درکابل برگزار شد، احمد فهیم مدیر مسول شرکت تنویر گفت که قالین افغانستان در نمایشگاه دوموتکس آلمان که از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ جدی برگزار شده بود برنده جایزاسکار شناخته شد.

آقای فهیم افزود« شرکت تنویر به عنوان یک شرکت افغانی که دراین نمایشگاه اشتراک کرده بود، شش عدد قالین را به نمایش گذاشت که در نتیجه دو قالین دست بافت افغانی برنده جایزه اسکار شناخته شدند.»

فهیم میگوید که دراین نمایشگاه ۱۵۰ شرکت تولیدی بزرگ قالین که از ۶۰ کشور جهان اشتراک کرده بودند، جایزه اسکار را به قالین افغانستان واگذار شدند.

به قول اقای فهیم قالین افغانستان بدلیل برتری های چون، رنگ ۱۰۰% طبیعی، دیزاین مطابق خواست مارکیت و مواد کاملا طبیعی با نیاز های روز توانست جایزه را از آن خود کند.

آقای قربان حقجو رییس هایت عامل اطاق های تجارت افغانستان موفقیت قالین افغانستان رایک دست آورد بزرگ برای تمام مردم افغانستان تعریف میکند، حقجو تلاش های ابتکارانه شرکت تنویر را نیز درخورستایش وقابل وصف دانشت. به گفته حقجو هرچند مردم افغانستان با جنگ وترور معرف شده اند ولی واقعیت این است که این مردم بهترین قابلیت ها را دارند.

وی افزود« پشم افغانستان، رنگ افغانستان، آب هوای افغانستان، بافت دستی که درافغانستان صورت میگیرد، همه اش طبیعی است وارگانیک است بنابراین تفاوت دارد با قالین های ایران، ترکیه، ترکمنستان وآسیای میانه بنا براین باید مقام اول را دارا باشد.»

به گفته آقای حقجو تولید قالین درافغانستان تا سال ۱۳۸۶ سیرصعودی خوبی را پیمود که سالانه بیش از ۲ میلیون متر مربع قالین تولید داشتیم ودرهمان سال ۱۳۸۶ افغانستان ۲۶۲ میلیون دالر قالین صادرات داشت.

به گفته او بحران مالی جهان یک بار صنعت قالین را درتمام جهان بخصو ص درافغانستان با رکود مواجه ساخت. وی مگوید که در سال گذشته افغانستان ۱۹۲ هزار متر مربع و درسال روان ۶۵۲ هزار متر مربع قالین صادرکرده است.

وی ارزو برد که افغانستان باید یک بار دیگر ۲ میلیون متر مبع قالین را که سال های پیش صادر کرده بود هدف قرار دهد.

عبدارحیم سعیدی رییس سکتور خصوصی وزارت تجارت وصنایع افغانستان قالین افغانستان را هویت ملی وفرهنگی کشور تعریف کرده میگوید که سکتور خصوصی به شکل معیاری کار کند فرصت سازی وفراهم ساختن امکانات زیربنایی مثل زمین وشهرک های صنعتی را وزارت تجارت تلاش دارد که فراهم نماید.

آقای سعیدی میگوید که اکر مارکیت های برزگ بین المللی در بحران مالی جهانی ضربه دیده اند، اما مارکیت های جدید در جنوب آسیا، چین وامریکای لاتین در حال رشد است وباید قالین افغانستان به این مارکیت ها معرفی گردد.

امین بهراد، خبرگزاری خاورمیانه، کابل.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *