تایمز : استفاده ی فرصت طلایی توسط ایران چگونه خواهد بود ؟

 

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه

 

 

تایم در قسمتی از موضوع رابطه ایران و آمریکا، تایم لاینی از دشمنی‌های آمریکا و فرصت‌های پیش روی دو کشور در گذشته را، به صورت خیلی خلاصه اشاره کرده و به زمان فعلی می‌رسد.

هفته نام تایم در تایم لاین خود با تیتر دشمنی‌ها و فرصت‌های از دست رفته میان ایران و آمریکا، به مقاطع مختلفی از تنش میان ایران و آمریکا می‌پردازد که محوریت آن بر اساس روی کار آمدن رؤسای جمهور آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به حال است.

شروع تایم لاین با تصویر امام خمینی (ره) آغاز می‌شود با این عنوان که: فرار شاه از ایران، آیت الله خمینی اعلام کرد آمریکا شیطان بزرگ است، آمریکایی‌ها گروگان گرفته شدند.

محور دوم تایم لاین به ماجرای مک فارلین در زمان ریگان اشاره می‌کند: مقام‌های رسمی آمریکا بر اساس مأموریت مخفی در رابطه با معامله گروگان‌ها، به همراه تسلیحات نظامی انجیل و کیک برای ایرانیان فراهم کردند.

محور سوم تایم لاین به زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون مربوط می‌شود زمانی که کلینتون به دنبال آن بود که به صورت تصادفی با رئیس جمهور وقت یعنی آقای خاتمی جلسه یا دیدار داشته باشد.

محور چهارم تام لاین مربوط می‌شود به ریاست جمهوری جورج بوش و زمانی که وی ایران را به عنوان محور شرارت معرفی می‌کند.

محور پنجم تایم لاین مربوط می‌شود به زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و اینکه وی پیام تبریک سال نو برای مردم ایران فرستاده است و از سوی دیگر، دو نامه به رهبرانقلاب ایران ارسال کرده است.

محور ششم و آخرین تایم لاین نیز به ماجرای تماس تلفنی روحانی با اوباما برمی‌گردد با این عنوان که: رئیس جمهور جدید ایران با اوباما نامه رد و بدل کرده است و امید آب شدن یخ رابطه میان دو کشور را افرایش داده است.

به راستی فرصت‌های میان ایران و آمریکا در محورهای فوق قابل خلاصه شدن است؟ آیا تنها مصداق دشمنی آمریکا با ملت ایران، قرار گرفتن ایران در محور شرارت توسط جرج بوش بوده است؟

بر اساس تایم لاین ارائه شده در هفته نامه تایم، عملا جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های پیش روی میان دو کشور را از بین برده است و در حال حاضر تنها امید برای ایجاد رابطه، جناب آقای روحانی است تا بتواند یخ رابطه ایران و آمریکا را آب کند و عملا توپ در زمین ایران و دولت آقای روحانی است.

اما از سوی دیگر ؛

کودتای ۱۳۳۲ و شکست دادن دولت قانونی مصدق توسط نیروهای آمریکایی در تاریخ روابط ایران و آمریکا یک نقطه عطف منفی محسوب می‌شود، درست از همان زمان است که استعمار آمریکا بر استعمار انگلیس در ایران افزوده می‌شود و ایران تا ۱۳۵۷ تحت سلطه واشنگتن قرار می‌گیرد.

آمریکا در دهه ۳۰ کودتاهای زیادی را در بسیاری از نقاط جهان شکل داد. کودتای ۱۳۳۲ در ایران کودتای ۱۳۳۳ در گواتمالا فضاسازی برای کودتای ناموفق در مصر در سال ۱۳۳۴ کودتای ۱۳۳۷ عراق توسط عبدالکریم قاسم و تعدادی کودتا در آمریکای لاتین از آن جمله اند. اما به تدریج با از بین رفتن کاربرد کودتا در سیاست خارجی آمریکا این کشور به سمت دخالت های نظامی مستقیم و غیرمستقیم پیش رفت .

ماجرای کمک ایالات متحده آمریکا به دولت صدام حسین برای تسلیحات شمیایی علیه نظامیان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس است، مسئله‌ای که هنوز مجروحان جنگی ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند .

سومین مصداق ، حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ ایران‌ایر در آب‌های خلیج فارس مربوط می‌شود، پروازی که هیچ ربطی به جنگ و مسائل نظامی نداشت ولی آمریکا با منطق وحشیانه خود این هواپیما را با تمامی مسافرینش مورد هدف قرار داد و بعد از آن، به فرمانده ناو آمریکایی برای دستور شلیک موشک جایزه هم اهدا کرد .

 _______________________________

[۱] – http://edition.cnn.com/2013/08/19/politics/cia-iran-1953-coup/index.html

[۲] – http://www.foreignpolicy.com/articles/2013/08/25/secret_cia_files_prove_america_helped_saddam_as_he_gassed_iran

[۳] – http://fair.org/extra-online-articles/kal-007-and-iran-air-655

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *