تاثیر فرهنگ اسلامی بر ورزش جهانی

گزارش خبرگزاری خاورمیانه – میز ورزش

فرهنگ وآموزه های اسلامی در این اواخر به شدت روی فرهنگ حاکم در بازی فوتبال انگلیس سایه انداحته است چنانچه دست اندر کاران لیگ برتر انگلیس در فکر سنت شکنی در ساختار رسوم حاکم براین بازی افتاده است .

در شروع بازی های لیگ بر تر انگلیس در سال ۱۹۹۲ تنها یک بازیکن مسلمان به نام نعیم هافبک اسپانیایی تیم تاتنهام در این لیگ بر تر بازی می کرد در حالیکه حالا بیش از چهل تن بازیکن مسلمان در این لیگ حضور دارند و توپ می زند .

اتفاقی که در بازی که میان منچستر سیتی و نیو کاسل رخ داد و آن عبارت از به ثمر رساندن دوگل توسط یحیی توره بود این درخشش یحیی توره باعث شد تا تیم منچستر سیتی در یک قدمی قهرمانی قرار گیرد و یحیی به عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شود .

براساس سنت دیرینه فوتبال در انگلیس که بازیکن برتر میدان را با یک بوتل مشروب استقبال می کردند به یحیی توره نیز یک بوتل مشروب تحفه دادند که یحیی از پذیرفتن این تحفه در مقابل چشم هزاران دوربین سر باز زد و گفت که من مسلمانم و الکل مصرف نمی کنم و آن بوتل را به یکی از هم تیمی هایش هدیه کرد .

این در حالیست که اکثر بازیکنان تیم منچستر سیتی مسلمان اند مانند یحیی توره و برادرش کولو توره و سمیر نصری و ادین ژکوی در این تیم توپ می زنند .

دست اندر کاران تیم منجستر سیتی به عقاید بازی کنان مسلمانش نیز احترام می گذارد تا جائیکه برای این بازیکنان نماز خانه هم در نظر گرفته است .

تیم نیو کاسل انگلستان نیز از جمله کلپ های مطرح لیگ برتر انگلیس است که تعداد زیادی از بازیکنان مسلمان در آن توپ می زنند مانند پاسیس دمبا سیسه و حاتم بن عرفا و دمبابا که همه مسلمان اند . سر مربی تیم نیو کاسل بدین باور است که مذهب در زندگی بازیکنانش نقش مهمی را بازی می کند و ما ناگزیر هستیم که به عقیده آنها احترام بگذاریم و تسهیلات لازم را برای انجام دساطیر مذهبی شان فراهم کنیم . ودر مقابل ما نیز می توانیم از آنها استفاده لازم را ببریم .

این عمل یحیی توره ریشه تاریخی سنت دیرینه فوتبال انگلیس را متحول ساخت تا در راستای تجدید نظر فرهنگ حاکم بر بازی فوتبال شان فکر کنند . و همچنان در اتفاق دیگر که در پنجم فوریه سال دو هزارو چهارده در بازی نیو کاسل با آستون ویلا در دقایق پایانی نیمه اول بازی دمبا با باز نمودن دروازه تیم آستون ویلا با پاسیس دمبا سیسه به روی میدان سبز به سجده افتیدند و شکر خدای را به جا آوردند .

این عمل دو بازی کن مسلمان به نماد از تاثیر گذاری بازیکنان مسلمان در فو تبال برتر انگلیس پنداشته شد و تاثیر پذیری فوتبال انگلیس را محرز ساخت .

این دگردیسی فو تبال در انگلیس ریشه در جهانی شدن پدیده فوتبال دارد که استعداد های برتر فوتبال را از اکناف و اطراف جهان به سوی خود می کشاند بدیهی است کسانیکه در تور استعداد یاب های این پدیده گیر می کنند به پول هنگفتی دست می یابند به شهرت جهانی می رسند اما قداست عقیده و مذهب شان را نیز حفظ می کنند . چنانچه که سال گذشته اعضای رهبری تیم نیو کاسل دمبا را به خد مت گرفتند می دانستند که این بازیکن به باور های اسلامی پای بند است ولی این ریسک را پذیرفتند و با وی قرارداد امضاء کردند .

دست اندر کاران فو تبال برتر انگلیس با ان سنت شکنی یحیی توره این سنت اهدای بوتل مشروب را آهسته آهسته کنار گذاشتند و جای مخصوصی را برای ادای نماز و اقلام خوردنی حلال را برای بازی کنان مسلمان خویش در نظر گرفتند و حتی از بازیکنان غیر مسلمان شان خواستند تا در مواقع خوشحالی از پاشیدن مشروب بر لباس و بدن هم تیمی های مسلمان شان جدا پرهیز کنند .

یکی از پدیده های که فو تبال انگلیس را دچار از هم گسیختگی و بی برنامگی ساخته است مسئله روزه داری باریکنان در ماه مبارک رمضان است که بازیکنان که هژده ساعت نخورند و نیاشامند چگونه شایستگی های خویش را در میدان سبز نمایش دهند . برای دور زدن این چالش بازیکنان مسلمان می کوشند در ایام که تمرین دارند روز بگیرند و در روزهای که مسابقه دارند روزه نگیرند و مربیان نیز به یک قسم با این وضعیت کنار می آیند ولی رویهمرفته این وضعیت هم بازیکنان را و هم مربیان را دچار مشکل می کند .

چنانچه ابو دیابی بازیکن مسلمان تیم ارسنال علیرغم تاکید ارسنال بر روزه نگرفتن روزه را گرفته ولی از مربیانش خرسند است که درکش کرده اند و به یک نحوی با وی کنار امده اند .

و از سوی دیگر دمبا بازیکن مسلمان تیم نیو کاسل در ماه رمضان روزه را گرفته است و با مربیانش دچار مشکل شده است دمبا به مربیانش گفته است من روزه می گیرم اگر عملکرد من دردرون میدان سبز فراعت خاطر شما را فراهم نکرد شما حق دارید مرا روی ضندلی انتظار بنشانید و چانس بازی به من ندهید .

و مسئله دیگری که نیاز به تعییر رویکرد در فو تبال انگلیس را دارد موضوع اسپانسر های شرکت های بزرگ و بانکهای وام دهی است که توسط پیرهن بازیکن ها تبلیغ می گردد و این بازیکنان مسلمان را در وضعیت دشواری قرار می دهد که تن دادن به این نوع تبلیغات از منظر دین اسلام ربا پنداشته می شود و فعل حرام . چنانچه پاپیس سیسه ماه پیش گفت که تمایل دارد با اسپانسر جدید تیمش صحبت کند تا تبلیغات شان خدشه بر عقایدم وارد نسازد .

اما بعضی از بازیکنان مسلمان بدین باور است که تبلیغات اسپانسر های شان کدام تاثیر منفی روی عقاید شان ندارد چنانچه ناتان الینگتون مهاجم تیم ویست برام می گوید که فکر می کنم این مسئله‌ای است که بازیکنان مسلمان روی آن کنترلی ندارند، در عین حال بر اساس قوانین اسلام بازیکن مسلمان حق قمار کردن را ندارد، فکر می کنم این مسئله‌ای است که شما نمی توانید تاثیری روی آن بگذارید.

در حالیکه علی الحبسی گول کیپر کلب ویگان لیگ برتر انگلیس با الینگتون هم نظر است چنین می گوید ما بازیکن هستیم و معمولا این جور چیزها جزیی از فوتبال است. ما نمی توانیم درباره آنها کاری انجام دهیم، ما فقط باید کار خود را بکنیم .

اما آنچه در خور تعمق است نهادینه شدن ارزش های اسلامی در چهار چوب فرهنگ حاکم بر لیگ برتر انگلیس است چنانچه حرکت های نمادین بازیکنان مسلمان لیگ بر تر انگلیس را در پارک های بازی فو تبال شهر نیو کاسل در میان بازی کنان غیر مسلمان نیز دیده می توانیم افتیدن برای سجده روی میدان بازی به رسم شکر گذاری از خداوند .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *