اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – پاکستان شناسی

مسدود کردن راه اکمالاتی پاکستان به روی وسایط نقلیه نیروهای خارجی، امتیازگیری اسلام آباد از واشنگتن بوده و یا واکنشی در برابر توافقنامه امنیتی است.

به گزارش خاورمیانه، چند صباحی است که راه اکمالاتی ناتو از طریق پاکستان، در واکنش به آنچه حمله جنگده های بی سرنشین امریکا به خاک پاکستان خوانده شده است، به روی وسایط نقلیه و اکمالاتی نیروهای خارجی مسدود گردیده است.

به تازه گی، رئیس جمعیت اسلام پاکستان اعلام کرده است که مسدود کردن رسمی راه های اکمالاتی ناتو، می تواند خواسته های پاکستان برای پایان دادن به حمله جنگده های بی سرنشین امریکا را برآورده سازد.

سید منورحسین، در جمع طرفدارانش اظهار داشت؛ در حال حاضر که نیروهای خارجی افغانستان را ترک می کنند؛ راه پاکستان حیاتی ترین راه برای انتقال و خروج صدها کانتیر این نیروهاست؛ به همین دلیل زمان خوب برای تحت فشار قرار دادن امریکا است.

اما در همین رابطه، یک عضو مجلس نماینده گان کشور معتقد است که این اقدام از دو جنبه می تواند حایز اهمیت و قابل تحلیل باشد.

فرهاد صدیقی، عضو مجلس نماینده گان به خاورمیانه می گوید که در درجه اول ممکن است این اقدام به خاطر امتیازگیری بیشتر پاکستان از واشنگتن، از سوی مقام های اسلام آباد روی دست گرفته شده باشد.

به عقیده وی، در گذشته نیز، بارها این گونه اقدام ها از سوی دولت مردان پاکستان گرفته شده و چندین بار نیز خواسته های آنها از سوی امریکا در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، بحث بالای امضای توافقنامه امنیتی و تائید این توافقنامه از سوی بزرگان در لویه جرگه کشور، یکی از عوامل دیگر مسدود شدن راه های اکمالاتی ناتو از سوی پاکستان گفته می شود.

این توافقنامه امنیتی که تا حال از سوی حکومت کابل قبول نشده و رئیس جمهور کرزی بعد از لویه جرگه، شرط های جدید برای امضای توافقنامه به میان آورده است.

فرهاد صدیقی در این رابطه اظهار داشت که دلیل دوم مسدود شدن راه های اکمالاتی ناتو، می تواند توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن باشد.

به باور وی، با عملی شدن توافقنامه امنیتی، پاکستان خود را در خطر دیده و گمان می کند که موقعیتش با خطر روبرو می شود و به همین دلیل، با مسدود کردن راه مواصلاتی ناتو به دنبال راهی برای تحت فشار قرار دادن واشنگتن و هم چنین کابل است.

رهبر جمعیت اسلام پاکستان در حالی مسدود شدن راه اکمالاتی ناتو در شرایط فعلی را به سود اسلام آباد می داند که پیش از این، تحریک اسلامی پاکستان نیز هشدار داده بود اگر حمله جنگنده های بی سرنشین امریکا متوقف نشود، آنها راه اکمالاتی ناتو را مسدود خواهند کرد.

باید دید که این رویکرد پاکستان در نهایت، چه پیامدی را به دنبال خواهد داشت و تاثیرات آن بالای روابط کابل و واشنگتن چه خواهد بود؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *