ارتش جمهوری بلوچستان رسما تشکیل شد

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

روزنامه اردو زبان نوای وقت پاکستان در گزارشی با عنوان حمایت آشکار آمریکا از جدایی‌طلبان بلوچ، به تحرکات واشنگتن و گروه تروریستی جندالله در منطقه بلوچستان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: کنگره آمریکا به دنبال حمایت از جدایی‌طلبان بلوچ در مجامع بین‌المللی است. همچنین واشنگتن برای حمایت از بلوچ‌ها با اعضای گروه جند‌الله که در ایران فعالیت دارند تماس برقرار کرده است.

این در حالی است که مقامات پاکستانی با ابراز نگرانی نسبت به حمایت از جدایی‌طلبان بلوچ خواهان فشار دیپلماتیک به آمریکا و پاسخ دندان شکن به اعضای کنگره این کشور هستند.

ارتش آزادی‌خواه بلوچستان از سال ۲۰۱۲ به دنبال این بود که به کمک آمریکا موضوع کشور مستقل بلوچستان را در سازمان ملل متحد مطرح کند. این در حالی است که اعضای کنگره آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور با تمام توان از جدایی طلبان بلوچ حمایت می‌کنند و موضوع تشکیل کشور مستقل بلوچستان که بین ایران، پاکستان و افغانستان تقسیم شده است مطرح کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۶، رالف پیترز سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا با جدیت موضوع حمایت از جدایی‌طلبان بلوچ را پیگیری کرد. وی مقامات آمریکایی را قانع کرد که با استخدام وکیل و پرداخت مبالغ هنگفت از آنان بخواهند موضوع حمایت از حقوق بلوچ‌ها را در دادگاه بین‌المللی مطرح کنند.

در سال ۲۰۱۲، خان بزرگ منطقه قلات واقع در بلوچستان با پرداخت مبالغ هنگفت به برخی از وکلا تلاش کرد موضوع حقوق بلوچ‌ها را در دادگاه بین‌المللی مطرح کند و سعی داشت در این زمینه از هند کمک بگیرد اما دهلی‌نو در آن زمان حاضر نشد در این زمینه رهبر بلوچ‌ها را همراهی کند.

پس از آن، رهبر جدایی‌طلب بلوچ برای رسیدن به هدف خود با آمریکا ارتباط برقرار کرد و اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا مانند استیون کینگ از وی حمایت کردند.

اعضای حزب جمهوری خواه آمریکا در سال ۲۰۱۲ از کنگره آمریکا خواستند از تشکیل کشور مستقل بلوچستان حمایت کند که رالف پیترز از حامیان سرسخت این ایده بود. سرانجام تلاش مقامات آمریکایی سبب شد که سازمان سیا و وزارت امور خارجه آمریکا یک بودجه جداگانه برای تشکیل کشور مستقل بلوچستان در نظر بگیرند.

به ‌دنبال آن، NED صندوق ملی دموکراسی وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان کمک مردمی (VOB) تلاش برای متحد کردن بلوچ‌ها را آغاز کردند.

در فوریه سال ۲۰۱۲، آمریکا خواهان بازگشایی کنسولی در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا داشتن کنسولگری در شهر کویته را امری ضروری برای گسترش فعالیت خود در بلوچستان می‌دانستند به همین علت آمریکا سعی کرد خود را در زمینه مسائل بلوچستان بی‌طرف نشان دهد تا پاکستان با درخواست گشایش کنسولگری در کویته موافقت کند.

البته پس از مدتی آمریکایی‌ها بدون دریافت مجوز بازگشایی کنسولی در کویته، فعالیت خود را در بلوچستان آغاز کردند.

اعضای کنگره آمریکا که با تشکیل کشور مستقل بلوچستان موافق بودند با سفر به انگلیس، در لندن با رهبران جدایی‌طلب بلوچ ملاقات کردند. بعد از این ملاقات، تصمیم بر آن شد که کمک مالی به رهبران جدایی طلب بلوچ افزایش یابد و هند نیز در این راستا آمریکا را همراهی کند.

طرح آمریکا برای اجرای یک شورش بزرگ در بلوچستان

در حال حاضر، حزب جمهوری خواه آمریکا مقدمات یک شورش بزرگ در بلوچستان را پایه‌گذاری کرده است و تصمیم دارد به محض اینکه در آمریکا به قدرت رسید به‌ طور علنی از جدایی‌طلبان بلوچ حمایت کند.

آمریکا با یک فرآیند پیچیده، ارتباطات محکمی با جند‌الله برقرار کرده و قصد دارد با کمک این گروه بلوچستان تحت کنترل ایران را نا‌امن کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نا‌امنی به ‌طور همزمان در ۲ طرف مرز مشترک ایران و پاکستان آغاز می‌شود و جند‌الله نقش مهمی در این زمینه دارد.

یک مقام دولتی پاکستان در مصاحبه با روزنامه امت ابراز داشت: سازمان‌های امنیتی گزارش‌های زیادی درباره فعالیت آمریکا در بلوچستان ارسال کرده‌اند‌ و نسبت به این موضوع نگران هستند.

وی افزود: نه تنها آمریکا بلکه سازمان اطلاعات هند و سازمان‌های اطلاعاتی غربی نیز از جدایی‌طلبان بلوچ حمایت می‌کنند. هم‌ اکنون کشورهای خارجی با حمایت از بلوچ‌ها به دنبال تسلط بر منابع طبیعی و استفاده از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بلوچستان هستند.

سازمان‌های امنیتی پاکستان از دولت این کشور درخواست کرده‌اند هر چه زودتر مشکلات بلوچستان را از طریق گفتمان سیاسی حل کنند. در همین راستا، دکتر عبدالمالک سر وزیر دولت ایالتی بلوچستان تلاش کرد با برگزاری انتخابات میان‌ دوره نظام دموکراسی را در بلوچستان تقویت کند تا بدین وسیله بتوان با توطئه‌ها مقابله کرد.

همچنین پاکستان در تلاش است برای کنترل اوضاع بلوچستان از کشورهای دوست کمک بگیرد.

این در حالی است که روزنامه الحدث نیوز چند روز پیش در گزارشی نوشت: سازمان استخبارات عربستان که «بندر بن سلطان» ریاست آن را به عهده دارد در چند روز اخیر تماس‌هایی با شبه‌نظامیان در ایالت بلوچستان پاکستان برقرار کرده و از آنان خواسته است تا اقدامات تروریستی ضد اهداف ایرانی در پاکستان انجام دهند که یکی از این اهداف سفارت ایران در اسلام‌آباد می‌باشد.

همچنین این منابع از عزم سازمان اطلاعات عربستان برای پشتیبانی تسلیحاتی و مالی از گروه موسوم به ارتش جمهوری بلوچ BRA خبر دادند. این گروه قرار است آموزش‌های لازم را ببیند تا در مواقع لزوم به منافع ایران در پاکستان حمله کنند.

ارتش جمهوری بلوچستان، کشور پاکستان را به کشتار بلوچ‌ها و همچنین انعقاد قراردادهای تجاری با ایران مانند خط لوله‌های گاز و نفت متهم می کند و هر از چندگاهی دست به اقدامات خرابکارانه از جمله انفجار خطوط لوله گاز می‌زند.

Author

About Author

3 thoughts on “ارتش جمهوری بلوچستان رسما تشکیل شد

  1. بنام خدا و با سلام و احترام خدمت همه شما خوانندگان محترم و عزیز به نظر بنده تشکیل کشور مستقل بلوچستان و همچنین کردستان حق طبیعی مسلم این عزیزان بوده و هست چراکه ریشه ی خیلی از درگیری های مذهبی و سیاسی به خاطر عدم وجود کشور مستقل بلوچستان است ولی اگر مرزهای تحمیلی انگلیس در بلوچستان برداشته شود و سرزمین پهناور بلوچ ها نیز با حمایت ایران و پاکستان و افغانستان کشور مستقل بلوچستان تشکیل شود قطعا ما شاهد آرامش و پیشرفت و توسعه درتمامی این کشور ها خواهیم بود …. امیر حسین از بلوچستان غربی شستون یا سراوان فعلی

  2. کشور بلوچستان!
    بلوچستان هم بخشی از ایران بزرگ است.
    اگر قرار به جدایی بلوچستان باشه، باید بعدش به ایران بپیونده.
    انگلیسیهای خبیث بخش بزرگی از بلوچستان رو از ایران جدا کردند و با این کار خواستند زمینه را برای درگیری در ایران فراهم کنند.
    بلوچستان و افغانستان هر دو بخشی از اران بزرگ هستند.
    ———–
    در تاریخ ایران، بلوچستان هم حضور دارد.

  3. در ایران اقوام مختلفی وجود دارد ترک و عرب وکردو لر و بلوچ که جزو ایران هستند البته اگه این قوم ها از ایران جدا بشه بهتر است در ضمن بنده به ایران توهین نمیگم فقط اینو می خوام بگم که هر قوم باید سرزمین خودش را بر عهده بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *