شرکت های خصوصی چگونه برای CIA جاسوسی می کنند ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – جاسوسی شرکت های خصوصی

یکی از عمده ترین مسائلی که بعد از یازده سپتامبر در خصوص جاسوسی و فعالیت های اطلاعاتی رخ داد، ظهور و رشد چشمگیر شرکت های خصوصی در این زمینه بود. این شرکت ها که با عنوان پیمانکاران مستقل فعالیت می کنند در کار جمع آوری و تحلیل اطلاعات به نهادهای فدرال نظیر آژانس امنیت ملی و سیا کمک می نمایند.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست به تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳، از هر چهار کارمند اطلاعاتی در ایالات متحده، یکی تن عضو شرکت های خصوصی و پیمانکار است و بیش از ۷۰ درصد بودجه جامعه اطلاعاتی امریکا صرف دستمزد شرکت های خصوصی می شود.

همچنین این روزنامه فاش نمود یک هزار و ۹۳۱ شرکت خصوصی در بیش از ۱۰ هزار نقطه در سرتاسر امریکا در پروژه ها و برنامه های اطلاعاتی مشغول فعالیت هستند. متوسط دستمزد سالیانه یک کارمند شرکت های خصوصی، ۲۵۰ هزار دالر است که تقریبا دو برابر کارمند رسمی و دولتی نهادهای اطلاعاتی را در بر می گیرد.

برای نمونه یکی از معروف ترین پیمانکاران خصوصی، شرکت بوز آلن همیلتون (Booz Allen Hamilton Inc) است که در مالکیت گروهی به نام کارلیل فعالیت می نماید. گروه کارلیل یک شرکت بین المللی مدیریت دارایی است که در سال ۱۹۱۴ در واشنگتن دی سی تاسیس شد و در سال های اخیر تبدیل به یکی از پیمانکاران اصلی و ثروتمند نهادهای اطلاعاتی امریکا گشت.

این شرکت ده ها هزار تحلیل اطلاعاتی را به دولت فدرال امریکا به صورت منظم و مستمر ارائه می کند. در سال مالی ۲۰۱۳ بوز آلن همیلتون حدود ۹۹ درصد درآمد خود را از منابع دولتی به دست آورد و ارتش امریکا بیشترین سهم را در این درآمد داشت (۱۶ درصد). نیمی از کارمندان این شرکت به اطلاعات فوق سری دسترسی داشته و در نیمه اول سال ۲۰۱۳ این شرکت پروژه های بسیاری را از دولت امریکا دریافت نموده است.

از جمله این پروژه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: قرارداد ۹۵ میلیون دلاری با فرماندهی سیستم های جنگی دریایی و فضایی، قرارداد ۱۰۲ میلیون دلاری با وزارت حمل و نقل ایالات متحده، قرارداد ۳۱۵ میلیون دلاری با آژانس اطلاعات ژئوفضایی، قرارداد ۹۰۰ میلیون دالری برای تقویت امنیت سایبری، قرارداد ۵.۶ میلیارد دالری با آژانس اطلاعات دفاعی، و قرارداد ۶ میلیارد دالری با مشارکت دیگر شرکت ها برای توسعه شبکه امنیتی برای نهادهای فدرال در مقابل حملات هکرها.

مجله فورچون در سال ۲۰۰۶ شرکت بوز آلن همیلتون را بین یک صد شرکت برتر برای کار معرفی کرد. همچنین در سال ۲۰۱۳ این شرکت از سوی بلومبرگ، به عنوان پرسودترین سازمان جاسوسی در جهان معرفی شد.

از دیگر نمونه ها می توان به شرکت استراتفور اشاره کرد که در جایگاه شرکت بین المللی اطلاعاتی در سال ۱۹۹۶ در شهر آستن ایالت تگزاس تاسیس شد. این شرکت خدمات اطلاعاتی به دولت ها و مشتریان خصوصی همچون شرکت های نظامی لاکهید مارتین، نورثروپ گرامن، ریتون و وزارت امنیت داخلی، آژانس اطلاعات دفاعی و نیروهای تفنگدار امریکا ارائه می کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *