درگیری پشت پرده آمریکا و ایران بر سر پیمان امنیتی

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

یک مقام عالی‌رتبه سازمان ملل می‌گوید پیمان امنیتی دوجانبه بین افغانستان و امریکا هیچ تاثیر چشمگیری بر تامین امنیت پایدار در این کشور جنگ‌زده نخواهد داشت.

نیکلاس هیسوم، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان این سخنانرا در دیدار با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و روابط خارجی مجلس ایران در تهران مطرح کرد.

نماینده سازمان ملل با اشاره به نقش کشورهای همجوار افغانستان در غلبه بر چالش‌های فراروی این کشور افزود خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ چالش‌های زیادی را در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در این کشور موجب خواهد شود.

هیسوم همچنین تاکید کرد همکاری میان گروه‌های مختلف در افغانستان نقش مهمی در این روند ایفا می‌کند.

واشنگتن که وعده داده بود تمامی نیروهای رزمی خود را تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند .

این پیمان در گردهمایی بزرگ لویه جرگه مشورتی مورد تایید بزرگان افغان واقع شده است. لویه جرگه یک مجمع سنتی متشکل از ریش سفیدان و سران قبایل افغانستان است.

بروجردی نیز در این دیدار به نوبه خود با اشاره به علاقمندی تهران به برقراری امنیت پایدار در افغانستان از جامعه بین‌المللی خواست تمرکز خود را به بازسازی این کشور جنگ‌زده معطوف کنند.

بروجردی افزود : مسئله تامین امنیت افغانستان باید به مردم این کشور واگذار شود و اولویت جامعه جهانی تمرکز بر بازسازی افغانستان و مساعدت و همیاری با مردم این کشور در روند توسعه افغانستان باشد.

این قانون‌گذار ایرانی تاکید کرد جمهوری اسلامی علاقمند به امنیت پایدار در افغانستان و مشارکت موثر در تامین و ثبات امنیت در این کشور با استفاده از ابتکارهای سازمان ملل متحد است.

وی افزود : برقراری صلح، ثبات، امنیت، توسعه و پیشرفت در افغانستان به نفع همه کشورهای همسایه و مستلزم همکاری‌های جمعی تمام آنها می‌باشد.

بروجردی خاطرنشان کرد : رویکرد مذاکراتی و برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کمک شایانی به روند برقراری امنیت در این کشور می‌نماید و انتخابات افغانستان یک فرصت مناسب برای مردم این کشور جهت تعیین سرنوشت خود می باشد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان در ۱۵ آپریل ۲۰۱۴ چند ماه پیش از خروج نیروهای ناتو از این کشور برگزار شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است نیروهای خارجی تحت رهبری امریکا تا دسامبر ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند.

 منبع : http://www.presstv.ir/detail.fa/336735.html

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *