اولین حضور رسمی “انجمن اربعین اروپا” در کشور عراق

 “انجمن اربعین اروپا” از حدود سه سال پیش در قالب یک ان جی او (NGO)، در اروپا ثبت گردید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هدف از تاسیس این ان جی او (NGO)، برقراری ارتباط و هماهنگی میان شهروندان اروپایی است که تمایل به شرکت در مراسم اربعین داشته اند و در سه سال گذشته به طور منظم و رسمی برنامه ای نداشته اما امسال برای اولین بار موفق شده جمعیت قابل توجهی را جمع آوری و به عراق بیاورد.

در همین راستا “حجه الاسلام سید احسان شیر خدایی” مسئول کمیته فرهنگی انجمن اربعین اروپا در این باره به خبرنگار اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی گفت: امسال موفق شدیم از طریق سایت، نزدیک به ۹۵۰ تن از شهروندان مسلمان شیعه از ۱۸ کشور اروپایی برای شرکت در مراسم امسال اربعین حسینی، ثبت نام کنیم و به عراق بیاوریم.

وی در ادامه افزود: حدود ۵۰ نفر از این افراد تازه مسلمانان ره یافته هستند که از مسیحیت به اسلام و مذهب شیعه گرویده اند و مابقی آنها از خانواده هایی هستند که ریشه آنها مسلمان بوده اند اما از چند دهه پیش در اروپا زندگی کرده و در گذشته فرهنگشان اروپایی شده بود اما بحمدالله در چند سال اخیر مجددا به فرهنگ اسلامی نزدیک تر شده اند.

حجه الاسلام شیرخدایی همچنین گفت: بیشتر افراد حاضر در این کاروان که از خانواده های اصالتا مسلمان هستند که عموما از کشورهای افغانستان، سوریه، لبنان و … ساکن اروپا شده اند.

وی افزود: قرار است این گروه از مسلمانان اروپایی پس از اقامت سه روزه در شهر نجف اشرف، از روز صبح جمعه در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کنند.

او درباره علت حضور کمیته فرهنگی انجمن اربعین اروپا گفت: ما به همراه تعدادی از دوستان طلبه که به زبان های مختلف دنیا تسلط دارند، به این نتیجه رسیدیم که با تشکیل کمیته فرهنگی برای انجمن اربعین، در ایام حضور در عراق در کنار این مسلمانان اروپایی، فعالیت های فرهنگی را برای آنان داشته باشیم.

شیرخدایی ادامه داد: از جمله فعالیت های ما عبارتند از: آشنا شدن کامل با زوار اروپایی و جمع آوری اطلاعات شخصی و اولیه این افراد برای برقراری ارتباط با آنان و استفاده از ظرفیت هایشان در طول سال، برگزاری سخنرانی های فرهنگی و مذهبی برای آنان در محل اسکانشان، رفع شبهات دینی و …

وی در ادامه گفت: در کنار کمیته فرهنگی ما، تعدادی از دختران هنرمند و مسلط به هنر خطاطی را با خود به همراه آورده ایم تا در ایام حضورشان در عراق در کنار این تازه مسلمانان، با برقراری ارتباط با آنها، دوره آموزش کوتاه مدت خط اسلامی برایشان برگزار کنند.

در طول مسیر از ایران به عراق هم در برخی نقاط که توقف کردیم، این خواهران در برخی موکب ها به دیوار نویسی بر روی دیوار موکب ها، با شعارهای مذهبی زیبا، دیوار موکب ها را منور کردند.

وی ادامه داد: ما همچنین برای اینکه کاروان اربعین اروپا بتواند در قالب یک گروه جمعیتی بزرگ در مسیر حرکت کند، یونیفرم های یک دست آبی رنگ با سربند های مخصوص برای آنها تهیه کرده ایم تا در طول مسیر بر تن داشته باشند.

ما همچنین برای بالا بردن بار معنوی این کاروان، برخی محصولات فرهنگی مانند تسبیح، انگشتر و غیره را برای آنها تهیه کرده ایم تا به این مسلمانان اروپایی هدیه بدهیم. بودجه کامل تهیه این هدایا، از تعدادی از نیکوکاران جمع آوری شده است.

این روحانی فعال و جوان در پایان گفت: امیدواریم امسال که اولین تجربه حضور رسمی ما در قالب انجمن اربعین اروپا است، بتوانیم مراسم خوبی را برگزار کنیم تا مقدمه ای باشد برای سال های آینده برای بزرگ تر شدن کاروان و بیشتر شدن جمعیت حضور مسلمانان اروپا در مراسم اربعین.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *