آمار انستیتوت دموکراتیک ملی آمریکا در مورد انتخابات پیشروی افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه – میز انتخایات

مسولان انستیتوت دموکراتیک ملی آمریکا در نشست خبری در کابل اعلام کردند که ۵۴ درصد مردم افغانستان در مورد برگزاری انتخابات شفاف و مسالمت‎آمیز خوش‌بین هستند.

پیتر منیکاس،  با اشاره با انتخابات سال ۹۳ در افغانستان افزود: برگزاری انتخابات پیش‎رو در افغانستان، نخستین انتقال قدرت صلح‎آمیز در تاریخ افغانستان خواهد بود.

به باور وی، تقلب گسترده در انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۲۰۰۹ در افغانستان تجربه خوبی برای برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی در این کشور فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد که هیات انستیتوت دموکراتیک آمریکا با حامد کرزی، نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری، نامزدهای انتخابات شوراهای ولایتی، مسولان کمیسیون مستقل انتخابات، مقامات دولتی و امنیتی و فعالان زن در افغانستان دیدار و گفت‎وگو کرده‎ است.

هیات انستیتوت دمکراتیک ملی آمریکا اعلام کردند که انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان، ‌مسیر این کشور را در سال‎های آینده تعیین خواهد کرد و دولت آینده در نظام این کشور از مشروعیت کامل برخوردار خواهد بود.

به باور این هیات، انتخابات ریاست‎جمهوری در افغانستان با کاستی‎ها و چالش‎هایی نیز همراه است و اگر برنامه‎هایی برای جلوگیری از این چالش‎ها روی دست گرفته نشود، دولت آینده این کشور با مشکلات فراوان و جدی مواجه خواهد شد.

هیات انستیتوت دموکراتیک ملی آمریکا بمنظور برگزاری انتخابات فراگیر و همه‎جانبه، پیشنهادهایی را به دولت افغانستان ارائه کرده که از جمله برنامه‎هایی برای اطلاع رسانی عمومی از فعالیت‎های کمیسیون مستقل انتخابات، دادن آگاهی در مورد استراتیژی‎های ضد تقلب، برنامه‎هایی برای امنیت انتخابات و بی‎طرفی دولت افغانستان را می‌توان نام برد.

‎مک‎لافلین، عضو هیات اعزام انستیتوت دموکراتیک ملی آمریکا حضور زنان در ارگان‌های افغانستان را ضروری دانست و به صراحت بیان کرد که زنان بایستی در ارگان‌های مختلف مانند نیروهای امنیتی افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات این کشور استخدام شوند زیرا به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه کمک فراوانی می‌کند.

به گفته وی، حضور زنان و جوانان در انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی بسیار با ارزش است و حضور زنان در سطح اولویت نامزدهای انتخابات قرار دارد.

مک‎لافلین ادامه داد: ارزیابی هیات انستیتوت دموکراتیک ملی آمریکا در افغانستان نشان می‎دهد که زنان افغان علاقمند سهم‎گیری در انتخابات این کشور هستند اما بایستی چالش‎های موجود از مقابل آن‌ها برداشته شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *