گاردین : استراتیژی ترامپ سبب افزایش ناامنی در افغانستان شده است

گاردین نوشته است که استراتژی ترامپ در افغانستان به جای توقف خشونت و برقراری صلح نتیجه عکس داشته و سبب گسترش ناامنی در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه انگلیسی «گاردین» در یادداشتی تازه خود  با اشاره به حملات انتحاری اخیر گروه تروریستی داعش در افغانستان نوشته است که این تحولات بار دیگر نگاه‌ها را بر ادامه ناکامی‌های آمریکا برای برقراری ثبات در افغانستان متمرکز کرده است.

این روزنامه همچنان در ادامه گفته است که کشتار غیر نظامیان توسط گروه های تروریستی جدید سبب تضعیف اقتدار دولت اشرف غنی در داخل افغانستان و در سطح بین الملل می‌شود.

این نشریه انگلیسی نوشته که استراتیژی ترامپ با تکیه بر افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین، افزایش بمباران و عملیات نیروهای ویژه برای مبارزه با تروریسم به جای کاهش خشونت و برقراری صلح نتیجه عکس داده و سبب گسترش ناامنی‌ها در افغانستان شده است.

در ادامه یادداشت گاردین آمده است که در غیاب یک استراتیژی جامع از جانب آمریکا، این تهدید برای افغانستان وجود دارد که این کشور به یک مرکز بزرگ آموزشی و آزمایش تسلیحاتی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شود.

همچنان در مورد جنگ افغانستان «نیکلاس گروسمن» استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایلینویز اظهار داشت اکنون آمریکا نه می‌تواند در افغانستان پیروز شود، نه آن را متوقف کند و نه از این کشور خارج شود.

وی گفت آمریکا دیگر مانند زمان ریاست جمهوری جورج بوش در پی «ملت‌سازی» در افغانستان نیست و هیچ ایده نهایی ایده‌آلی برای افغانستان ندارد؛ اما آمریکا برای جلوگیری از پر شدن خلاء قدرت احتمالی در آینده توسط مخالفان مسلح دولت افغانستان چاره دیگری جز ماندن در این کشور ندارد.

گروسمن از عدم نفوذ روسیه در افغانستان و اطمینان از صداقت پاکستان برای همکاری با آمریکا و در جهت منافع واشنگتن نیز از دیگر دلایل حضور نظامی واشنگتن در افغانستان نام برد.

آمریکا ۱۷ سال می‌شود که به افغانستان آمده است و مبارزه با تروریسم یکی از بهانه‌های حضور آمریکا در افغانستان است که در این ۱۷ سال تروریسم قدرتمند شدند و وضعیت هم روز به روز خرابتر شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *