هشدار رئیس جمهور یمن، درباره خشونت های فرقه ای

عبدالربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن موج اخیر درگیری‌ها بین شبه‌نظامیان تکفیری و جنگجویان حوثی را محکوم کرده و درباره خشونت “فرقه‌ای” در این کشور هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هادی این اظهارات را طی یک سخنرانی تلویزیونی خود بیان کرد، این در حالی است که خشونت برای دومین هفته متوالی در شهر دماج واقع در شمال ولایت صعده ادامه دارد.

رئیس جمهور یمن آنچه که خود جنگی فرقه‌ای که در خدمت امنیت و ثبات ملت نیست خواند را محکوم کرد و از هر دو طرف درگیر خواست خویشتن ‌داری پیشه کنند.

بر پایه گزارش‌ها، از روز چهارشنبه گذشته تا کنون دست کم ۱۰۰ تن در نبرد بین دو طرف کشته شده‌اند.

حوثی‌ها، گروه شیعه‌ای که شیخ عبدالملک الحوثی رهبری آن را بر عهده دارد، چهارشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های تکفیری به واسطه‌ء رشوه دادن به جنگجویان خارجی در دماج بر آتش این نزاع دامن می‌زنند.

جمال بنعمر، فرستاده‌ء ویژه‌ء سازمان ملل در یمن روز دوشنبه آتش بس اعلام کرد تا زمینه خروج افراد مجروح را فراهم سازد، با وجود این، آتش بس تنها پس از گذشت یک ساعت متوقف شد.

این دو گروه یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند، علی البخیتی گفت که شبه‌نظامیان سلفی خارجی مسئول نقض این آتش بس بوده‌اند.

سرور الوادی، سخنگوی تکفیری‌های دماج اعلام کرد که این آتش بس به سبب ناسازگاری حوثی‌ها تنها برای ۲ ساعت به طول انجامید.

سدریک شوایزر، رئیس هیات کمیته‌ء بین‌المللی صلیب سرخ در یمن گفته است  در مدت زمان اندک آتش بس نزدیک به ۲۳ مجروح که در وضعیت وخیمی قرار دارند از منطقه خارج شدند.

وی افزوده است که هنوز افراد بیشتری هستند که نیاز به مداوا دارند و امیدواریم بتوانیم برای کمک به آنان بازگردیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *