هشدار برندگان صلح نوبل به آنگ سان سوچی رهبر میانمار

دها تن از برندگان جایزه صلح نوبل ضمن هشدار به تراژید پاکسازی قومی در میانمار به آنگ سان سوچی رهبر این کشور به دلیل سرکوب خونین اقلیت مسلمانان نامه نوشتند و او را متهم به کوتاهی برای جلوگیر از کشتار مسلمانان کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از گاردین، ۲۳ نفر از فعالان از جمله ملاله یوسف‌زی برنده پاکستانی جایزه صلح نوبل در نامه سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که ارتش میانمار هزاران نفر از جمله کودکان را کشته و به زنان تجاوز کرده و خانه‌ها را سوزاندند و بسیاری از شهروندان را به صورت خودسرانه دستگیر کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسیده، بنگلادش اعلام کرده است که ۵۰ هزار مسلمان روهینگیا برای رهایی از خشونت به مرزهای این کشور فرار کرده‌اند.

در این نامه که امضاکنندگان آن برندگان سابق نوبل صلح و رهبران سیاسی جهان هستند نوشته شده است: دسترسی به سازمان‌های حقوق بشری به طور کامل غیر ممکن شده است و یک بحران انسانی در منطقه‌ای که ساکنان آن به شکل جدی فقیر هستند، ایجاد کرده است.

این نامه می‌افزاید: برخی کارشناسان بین‌المللی نسبت به نسل‌کشی در این منطقه هشدار داده‌اند و اینها همه نشانه‌هایی از تراژدی‌های گذشته در رواندا، دارفور، بوسنی و کوزوو است.

در این نامه نوشته شده است: در صورتی که ما اقدامی انجام ندهیم، مردم حتی در صورتی که از گلوله نمیرند،‌ از گرسنگی خواهند مرد.

دولت عمدتا بودایی میانمار می‌گوید که به حملات متعدد شبه نظامیان روهینگیا که منجر به کشته شدن ۹ افسر پولیس در تاریخ ۹ اکتبر شده است واکنش نشان می‌دهد.

اما نویسندگان نامه گفته‌اند که پاسخ ارتش به شدت غیر متناسب است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *