نا امن سازی مرز های عراق

در پی شلیک شبه‌نظامیان مسلح سوریه به سوی دو پاسگاه مرزی عراق در مرز دو کشور، یک مرزبان عراقی کشته شده است.


سرهنگ نایف زیلی، عضو گارد مرزی عراق، روز یک‌شنبه گفت که گروه‌های مسلح معارض دولت دمشق به ۲ پاسگاه مرزی در حدود ۲ کیلومتری گذرگاه مرزی الولید بین عراق و سوریه شلیک کردند. وی افزود در این حادثه یک مرزبان عراقی کشته و دو مرزبان دیگر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه / کابل در ماه‌های گذشته، شبه‌نظامیان تکفیری معارض حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، چند بار تلاش کردند تا کنترل گذرگاه مرزی الولید بین سوریه و عراق را در اختیار گیرند.  این حمله پس از آن رخ داد که ارتش سوریه در روزهای اخیر خسارت‌های عمده‌ای را بر شبه‌نظامیان مسلح در بخش‌های مختلف این کشور وارد کرد.

یک روز پس از آن که ارتش سوریه موفق شد روستایی در نزدیکی شهر دبعا و یک گذرگاه مرزی در بلندی‌های جولان را از حضور شورشیان پاکسازی کند، تلویزیون دولتی این کشور ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) اعلام کرد که ارتش سوریه پس از سه هفته درگیری با شورشیان مسلح، کنترل کامل شهر قصیر را در اختیار گرفته است. شهر قصیر یکی از مسیرهای اصلی انتقال تسلیحات به گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه بود.

سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان ا اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌گوید اگر شبه‌نظامیان قدرت را در سوریه به دست گیرند، می‌توانند برای چند دهه‌ها خاورمیانه را به منطقه‌ای بی‌ثبات تبدیل کنند. این در حالی است که چندین سازمان بین‌المللی فعال حقوق بشر می‌گویند شبه ‌نظامیان در سوریه مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *