موترهای قتل “آک پارتی” در مناطق کردی

Taurus-avm-fotoبه تازگی در محافل سیاسی ترکیه بار دیگر مساله موترهای مدل “تورس” سفید رنگ موسوم به “توروس بیاض” که در گذشته عامل قتل‌هایی ناشناس بودند مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از پایگاه خبری”۷ صباح” داوداوغلو نخست وزیر ترکیه چندی پیش در کمپین انتخاباتی در “دیاربکر” هشدار داده بود که اگر حزب عدالت و توسعه به حاکمیت نرسد بار دیگر موترهای “توروس بیاض” در منطقه کرد نشین نمایان خواهند شد.

این در حالی است که به تازگی برخی از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ خواستار تحقیق پارلمان ترکیه درباره اعلام وضعیت حکومت نظامی در برخی از شهرهای کشور شدند.

در همین زمینه “مرال دانیش” نماینده مردم آدانا از حزب دموکراتیک خلق اظهارداشت: در طول تاریخ ترکیه هیچ گاه موضوع حکومت نظامی تا به این اندازه وخیم و با نقض شدید حقوق بشر در دستور کار دولت ترکیه نبوده است. حتی در دوران کودتا ها از جمله کودتای سال‌های۱۹۸۰، ۱۹۷۱ و در آن سال‌های وحشتناکی که همه به یاد داریم، در دوران دهه۱۹۹۰ نیز شاهد چنین حکومت نظامی طولانی که گویا در آن حق زندگی مردم ممنوع شده نبودیم.

وی در ادامه افزود: امروز در بسیاری از ولایت های کردی از ۱۶ روز پیش تاکنون حکومت نظامی اعلام شده و هم چنان ادامه دارد و به گفته دولت تا زمانی که این مناطق منزل به منزل و کوچه به کوچه پاک سازی نشود نیز هم چنان ادامه خواهد یافت.

دانیش همچنین گفت:در واقع این کشور به قدری با دروغ مدیریت می‌شود که دیگر از هیچ چیز تعجب نمی‌کنیم. در بسیاری مناطق کردی شاهد ربودن افراد مخالف دولت هستیم. این افراد در ایام انتخابات فعالیت های سیاسی مهمی در جهت تبلیغ احزاب کردی و با هدف همبستگی مردم کرد انجام دادند و اکنون پس از انتخابات و پیروزی حزب حاکم به یکباره ناپدید می‌شوند.

وی با انتقاد از سیاست های حزب حاکم گفت: داوود اغلو از “بیاض توروس” حرف می‌زند و مردم را از ترس به پای صندوق های آک پارتی می‌کشاند و حالا خودش موترهای قاتل را به سمت مخالفان هدایت می‌کند.

Author

About Author