فاضل نظری: افغانستان و ایران یک پیکرند

، اعضای هیات اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی افغانستان متشکل از مدیران و مسئولان رسانه های افغانستان به سرپرستی اقای معمارزاده ۲۴ میزان به دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان این کشور وارد ولایت تهران شده و از پروژه های مختلفی بازدید نمودند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این هیات عصر روز سه شنبه ۲۷ میزان از حوزه هنری ولایت تهران و مجموعه های موجود در این حوزه از جمله مجموعه گنجینه ای و گالری اثار تجسمی  نیز بازدید کردند  .

در ادامه ی این بازدید نشستی با حضور مسئولان ایرانی و شاعر فارسی زبان اقای فاضل نظری برگزار گردید .

نخست اقای مولوی دوست مدیر کل امور بین الملل حوزه هنری ضمن خیر مقدم به اعضای هیات اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی افغانستان به معرفی بخش های مختف فعالیت های این حوزه پرداخت.

فاضل نظری شاعر بزرگ ایرانی نیز در سخنانش ضمن خوشامدگویی گفت: همانطور ک ممکن است تصویر و ترسیم زیبایی از ایران در ذهن دوستان افغانستانی نباشد ممکن است تا حدی ایرانیها هم با تصویر حقیقی افغانستانی ها مواجه نشده باشند .

وی افزود : هنر افغانستان،  خلق و خوی عالی و زیبای مردم افغانستان خیلی در ایران دیده نشده است .این کار هنر است، سیاسیون مرزهای مرزها را بوجود اورده اند و تلاش برای از بین بردن این مرزها کار هنر، فرهنگیان، سینما و تلویزیون است.

فاضل نظری تاکید کرد: دشمن دوست دارد بین ما تفرقه افکند و فاصله بیندازد ما میتوانیم از در دوستی این فاصله ها را کم کنیم .

نظری با اشاره بر اینکه بین مردم ایران و افغانستان شباهتهای فرهنگی زیادی وجود دارد گفت: افغانستان و ایران یک پیکرند. اتفاقاتی که امروز در افغانستان میافتد قلب ما را به درد اورده است .امروز بخشی از پیکره ی زبان فارسی مجروح است. تمام اتفاقات تلخی که امروز در افغانستان می افتد قطعا خواص ایرانی را تحت تاثیر قرار میدهد و ناراحت میکند .امیدواریم روزی این اتفاقاتی که همه ی ما را ناراحت کرده است تمام شود .

اقای یزدی رییس مرکز مستند حوزه هنری نیز در سخنان خود گفت:  در بحث شناخت ایران و افغانستان و زبان فارسی امکان همکاری وجود دارد و اماده ایم تا تولیدات مشترکی باهم داشته باشیم .

رییس مرکز مستند حوزه هنری تهران اضافه کرد: ما دلمان میخواهد چهره ای غیر از جنگ از افغانستان ببینیم. باید با حوبی چهره ی بدی ها را از بین ببریم و اماده ایم تا این اتفاق بیافتد.

اقای معمارزاده سرپرست هیات اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی افغانستان در سخنان خود هدف از این سفر را اشنایی با بخش های مختلف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنامه های فرهنگی می باشد که منجر به تفاهم نامه ی همکاری بشود .

در همین راستا اقای رحمتی مدیر مسئول تلویزیون تمدن و رییس عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان نیز در سخنان خود اظهار داشت : اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان شامل بیش از ۱۳۰ شبکه رادیو و تلویزیونی خصوصی است که ۲سال پیش تاسیس گردیده است.هدف این اتحادیه دفاع از حقوق رسانه ها و استفاده از ظرفیت هایی که مجموعه شبکه ها در افغانستان دارند و نیز حمایت آنها می باشد.

وی افزود در ۱۵ سال اخیر نظام جدیدی در افغانستان ایجاد شده است .قانون اساسی افغانستان فضای بازی را برای رسانه تهیه کرده و هیچ گونه نظارتی و مداخله ای وجود ندارد . از این جهت رسانه ی افغانستان یک جامعه ی باز رسانه ای به لحاظ فکری و فرهنگی می باشد.

سید محمد تقی حیدری مدیر مسئول موسسه فرهنگی نمارسانه در این نشست به معرفی موسسه نمارسانه پرداخت و گفت :  نمارسانه شبیه به فرهنگسرایی ست که در بخش های مختلفی از جمله سینما خانواده ، انتشارات ، کتابخانه عمومی ، تولید و ساخت فیلم و سریال به فعالیت می پردازد که در حال حاضر نیز در حال ساخت یک سریال خانوادگی هستیم .

وی با اشاره به برنامه های این موسسه اظهار داشت : در تمام مناسبتها ، اعیاد در این موسسه محفل های مختلفی برگزار میگردد.

اقای فقیر میوند رییس اجرایی رادیو تلویزیون های اسلامی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری خاورمیانه ،اظهار داشت: در سفر به ایران متوجه شدم آن تصوراتی که ما درخصوص کشور همسایه داشته ایم اشتباه بوده است.

%d9%81%d8%a7%d8%b6%d9%84-%d9%86%d8%b8%d8%b1%db%8c

وی افزود : در این چند روزی که تهران بودم تغییر ، تکامل، عشق و محبت را می بینیم و به گرمی از این هییت استقبال شد .

از پروژه های مختلفی ،از جمله صدا و سیما ، دانشگاه صدا و سیما،  مراکز فرهنگی ، مراکزی که وسایل تخنیکی را برای رسانه ها فراهم میکنند .

اقای میوند در خصوص زمینه های همکاری بیشتر بین رسانه های ایران و افغانستان گفت: ۳۰ سال ما جنگیدیم و همه چیزمان بر باد رفت اما ایران در طول این ۳۰ سال بطرف آبادانی رفت، ما میخواهیم این پل ارتباطی را داشته باشیم که نسل جوان ما برای ساختن افغانستان بیاموزند و تجربه بگیرند که چگونه یک کشور بعد از جنگ بسوی سازندگی میرود .

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا فستیوال های خوبی را در ایران سازماندهی بکنیم و همچنین نمایشگاههایی از وسایل تخنیکی و رسانه ای ایران که روز به روز قوی و قوی تر میشود را در افغانستان برای اولین بار سازماندهی کنیم .

میوند تصریح کرد: نکته بارز و فراموش ناشدنی که در گفت و شنود ما در این چند روز بود ، دیجیتال شدن است. افغانستان خوشبختانه بسوی دیجیتال شدن میرود و در این زمینه نیز میتوانیم از تجربیات دوستان ایرانی بهره مند شویم و اشتباهات آنان را تکرار نکنیم  چرا که ما در قدم های اول هستیم .

وقتی که ما می توانیم با جرمنی ها ، امریکایی ها و فرانسوی ها کار کنیم چرا نتوانیم با ایران در ساختار اینده افغانستان مشارکت داشته باشیم .

این سفر پلانی بزرگ بود و برای اولین بار دریچه ای باز شده است تا همکاری های رسانه ای خوبی بین دو کشور ایجاد شود .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *