سوریه ؛ جنگ های مهیب تر و آینده آمریکا

خبرگزاری خاورمیانه /  میز تحولات منطقه – مقاومت اسلامی – سوریه 

همزمان با شایعه‌پراکنی بنگاه‌های نشراتی و خبری دنیای غرب مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در جنگ علیه مخالفان آن کشور، امریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید کرده است. باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در پیوند به این خبر گفته است: استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز برای ایالات متحده امریکا است و در صورت شکسته شدن آن ما از هر گزینه‌ای استفاده خواهیم کرد.

به گزارش رسانه‌ها گفته می‌شود که همین اکنون نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در آب‌های نزدیک‌تر به سوریه مستقر شده و منتظر دستور باراک اوباما می‌باشند.

شایعه‌پراکنی‌های مطبوعات غربی و استقرار ناوهای جنگی ایالات متحده امریکا به آب‌های نزدیک سوریه، آدمی را به یاد مانورهای تبلیغاتی می‌اندازد که کشورهای غربی در آستانه تجاوز به عراق راه‌اندازی نموده بودند. خوب یادم می‌آید که روزهای قبل از آغاز جنگ علیه عراق، مطبوعات غربی و غول‌های رسانه‌ی امپریالیسم چنان عراق را به داشتن سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کردند که فکر می‌کردی در صورت عدم سرنگونی حکومت صدام، خاورمیانه در آتش خواهد سوخت و همه ملت‌های آن به دست وی به قتل خواهد رسید.

ایالات متحده امریکا دسترسی عراق به سلاح‌های کشتار جمعی را بهانه ساخت و به آن کشور تجاوز نظامی نمود، اما بعدها دیده شد که آن بهانه، دروغی بیش نبوده و چیزی به نام «سلاح کشتار جمعی» در عراق وجود ندارد. همزمان با فاش شدن رسوایی ایالات متحده امریکا در مساله عراق، انتظارها بر این بود که ایالات متحده امریکا از شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی دست برداشته و دیگر جهانیان را فریب ندهد، اما طوری که دیده می‌شود این انتظار، انتظار بی‌جا و نامعقولی بوده و سردمداران کاخ سفید تلاش دارند تا این بار با استفاده از دروغی، سوریه را مورد حمله نظامی قرار بدهند.

متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و کشتار افراد ملکی، بسیار شبیه اتهام‌های است که بر عراق دوره صدام وارد بود.

سوریه یکی از کشورهای عضو حلقه مقاومت در خاورمیانه می‌باشد. این کشور همواره در برابر سیاست‌های هژمونی‌طلبانه‌ای امریکا و اسراییل در منطقه «نه» گفته و از مبارزه حماس برای آزادی فلسطین حمایت کرده است. ایستادگی در برابر جنایات اسراییل به همان اندازه‌ای که برای اسراییل غیرقابل پذیرش است، برای ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای غربی که همواره به عنوان حامی و پشتیبان رژیم اشغال‌گر صهیونیسم عمل کرده اند، نیز غیرقابل تحمل می‌باشد. امریکا و حامیان منطقه‌ای او در نخست تلاش کردند تا حکومت بشار اسد در سوریه را با راه‌اندازی یک جنگ داخلی سرنگون کنند، اما زمانی که این توطیه ناکام شد و ارتش سوریه نشان داد که توانایی مقابله با شورشیان را دارد، به فکر مداخله نظامی افتاده و به این دروغ‌پردازی‌ها آغاز کردند.

امریکا و اسراییل فکر می‌کنند که سوریه نیز مانند عراق تسخیرپذیر است، اما من فکر می‌کنم همان‌گونه‌ای که عمران ذعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه روز گذشته با لحنی صریح صریح گفت تهاجم به سوریه مانند “پیاده روی در پارک” نیست و این موضوع در صورت بروز، خاورمیانه را به جهنم تبدیل می کند.

من باور دارم اگر ایالات متحده امریکا به کمک اسراییل علیه سوریه وارد جنگ شود، همپیمانان منطقوی بشار اسد، روسیه و ایران و حزب الله و حماس، نیز ساکت نخواهند ماند. ایران از همین اکنون به صورت علنی هشدار داده که هرگونه تصمیم نظامی مستقیم امریکا در سوریه، پیامدهایی را در قبال خواهد داشت که ایالات متحده به هیچ عنوان آن را پیش‌بینی نمی‌تواند.

مسعود جزایری معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران ضمن یادآوری موضع گذشته این کشور در قبال سوریه (سوریه خط قرمز ماست) تاکید کرده که راه حل، مداخله نظامی نیست و در صورت بروز این اتفاق، خاورمیانه سکوت گذشته را تکرار نخواهد کرد.

وی به کاخ سفید هشدار داده است که در این خصوص «واقع بینانه‌تر» عمل کند؛ زیرا سوریه جولان‌گاهی نیست که غرب دستاوردی در آن داشته باشد.

نویسنده : عبدالشهید ثاقب 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *