سفیر عربستان: عربستان آماده پذیرش فتح الله گولن است

FILE - In this March 15, 2014 file photo, Turkish Muslim cleric Fethullah Gulen, sits at his residence in Saylorsburg, Pa. A lawyer for the Turkish government, Robert Amsterdam, said that "there are indications of direct involvement" in the Friday, July 15, 2016, coup attempt of Fethullah Gulen, a Muslim cleric who is living in exile in Pennsylvania. (AP Photo/Selahattin Sevi, File)

بر اساس گزارشات رسیده، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، عبدالله بین فیصل، با فتح الله گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه دیدار کرده و آمادگی عربستان برای میزبانی از این روحانی را به شرط موافقت آمریکا و ترکیه، اعلام کرد.
منابع نزدیک به این روحانی برجسته ترکیه‌ای که در تبعید خود خواسته در ایالات متحده آمریکا ساکن است به واشنگتن تایمز گفتند که سفیر عربستان سعودی و گولن در یک هتل تفریحگاهی در شهر هریسبرگ ایالت پنسیلوانیا ملاقات کوتاهی داشتند و در مورد شرایط سیاسی منطقه خاورمیانه و راههای بازگرداندن ثبات به منطقه گفتگو کردند.
این منابع که خواستند نامشان فاش نشود اظهار داشتند که سفیر سعودی همچنین آمادگی و تمایل کشورش را برای میزبانی از این روحانی برجسته اعلام کرد که به گفته او این امر در صورتی اتفاق خواهد افتاد که ترکیه بر خواسته خود از واشنگتن برای تحویل دادن گولن اصرار ورزد، کسی که سازمان تحت رهبری او به نام «جنبش گولن» از طرف دولت ترکیه متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام بر علیه رئیس جمهور اردغان است.
با این حال عبدالله بن فیصل اظهار داشت که ریاض موافقت واشنگتن و آنکارا را برای این تصمیم جلب خواهد کرد در حالیکه از این نکته غافل ماند که آنکارا به دنبال استرداد فتح الله گولن به ترکیه است نه اینکه صرفا از ایالات متحده به کشور ثالثی منتقل شود.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز ۱۶ جولای گفته بود که در صورتی که آنکارا «مدارک مستدل و محکمی [از نقش گولن در کودتا] ارائه دهد» واشنگتن درخواست آنکارا برای تحویل گولن را بررسی خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *